På hjørnet af Willemoesgade og Aggerborgsgade har en ejerforening for nylig fået opført 14 altaner ud til henholdsvis gaden og til gården. Det har været en lang proces, men efter at være kommet i mål, har det været det hele værd, fortæller en af beboerne.
M ed sin brostensbelagte gadebelægning, allétræer og klassiske ejendomme fra især 1890’erne, er Willemoesgade en af Østerbros smukkeste gader. Midt i den hyggelige gade, der er opkaldt efter søhelten Peter Willemoes, ligger ejerforeningen med det ikke helt mundrette navn E/F Aggersborgsgade 3/Willemoesgade 62. De har for nylig fået opført 14 altaner, hvoraf 4 af dem ligger ud til gaden, mens de sidste 10 vender ud mod gården. Gadealtanerne blev færdige i sommeren 2020, mens gårdaltanerne bliver færdiggjort denne vinter. Forude er der gået en tre år lang proces med bl.a. tilbudsindhentning, ansøgning hos kommunen og opførelse af altanerne. Mit Østerbro har taget en snak med Karina Nørgreen Jensen, som har været ejerforeningens kontaktperson, siden hun flyttede ind i ejendommen for to år siden. ”En af årsagerne til, at jeg flyttede ind, var, at jeg vidste, der ville komme en altan i min lejlighed. Jeg bor i en hjørnelejlighed, så jeg har fornøjelsen af at kunne kigge ud mod flere gader og dele af Nordhavn fra min gadealtan.”
Hun fortæller, at der skulle tre ansøgninger til, før det lykkedes at finde en justeret byggeplansløsning og en godkendelse af altanerne fra Københavns Kommune. ”Ejerforeningen har været bistået af en projektleder hos Altan.dk, der bl.a. har stået for tegninger, opmålinger m.m., og som primært har kørt processen med kommunen. Vi fik go’ til projektet i foråret 2020, men da vi har en kulkælder under vores del af gården, var det for risikabelt at få en tung lift ind. Det gav nogle udfordringer i forhold til gårdaltanerne, og færdiggørelsen af dem blev derfor skubbet nogle måneder. Men de fire gadealtaner kunne vi – til vores store glæde – allerede tage i brug i sommer,” fortæller Karina.
Bruger altanen ofte
Gadealtanerne er betydeligt mindre end gårdaltanerne, Karinas er ca. 90 cm dyb og 180 cm bred, men der kan f.eks. godt stå to stole og et klapbord derude, og hvis hun ønsker at sole sig, er der også plads til en liggestol. ”Da mine altandøre åbner indad, kan vi sidde i stuen med nogle flere stole og få en oplevelse af det åbne rum. Det er også en klar fordel. Det er en kæmpe forandring at have en altan, hvor man kan gå ud, og jeg har en fremragende udsigt herfra. Faktisk bruger jeg altanen næsten hele året rundt og sidder gerne derude, selv om det er lidt køligt. Desuden kan jeg bruge den til en række praktiske forhold såsom luftning af dyner og opbevaring af små forskellige ting. Generelt er det bare dejligt med noget udeliv i ens lejlighed,” siger Karina. Flere af de 10 gårdaltaner er ca. dobbelt så store som gadealtanerne, da kommunen af æstetiske årsager tillader større altaner ud mod gården. ”Det er selvfølgelig praktisk med noget mere plads, til gengæld har vi noget udsigt. Vores gård er i øvrigt en del af Københavns Kommunes kampagne for at skabe flere grønne gårdhaver i byen, og når gårdprojektet er færdigt, bliver det en stor fornøjelse for dem, som har altaner ud mod gården,” pointerer Karina.
Fornuftigt samarbejde
Det er en kompliceret proces at få opført altaner i ældre ejendomme, hvor der skal tages hensyn til mange forhold. Alt i alt synes Karina dog det er gået fint og betegner samarbejdet med Altan.dk som fornuftigt. ”Vi samarbejdede især omkring alt det, der skulle til kommunen. Selv om vi kunne drage nogle erfaringer fra vores søsterejendomme i gaden omkring altaner, behandler kommunen hver enkel sag helt individuelt. Vi har derfor haft meget dialog med Altan.dk i løbet af ansøgningsprocessen omkring byggesagsgodkendelsen. I forhold til udfordringerne og problemerne med fundamentet til etablering af vores gårdaltaner, havde vi ærlig talt nogle svære dialoger med Altan.dk. Men hele tiden med en god, gensidig respekt for hinanden. Vi talte sammen hele tiden, og vi endte med at mødes på midten i sagen. Det var en svær sag, som forsinkede vores projekt, men sammen fandt vi ud af en måde at komme i mål på. Her vil jeg gerne understrege vigtigheden af at have en uvildig rådgiver med på altanprojektet – her brugte vi en byggesagsrådgiver fra vores ejendomadministrator, som har bistået os i tilbudsproces og varetaget alt omkring budget, økonomi og jura i projektet, og generelt været den neutrale part i vores dialoger med Altan.dk,” siger Karina og tilføjer: ”Vi har haft en rigtig god dialog med folkene på pladsen, og altancoachen fra Altan.dk, der står for al kontakt med ejerforeningen, har været en kæmpe fordel for os. Vi har kunnet få svar på alle vores spørgsmål undervejs, han har hele tiden været tilgængelig og svaret hurtigt.”
Holdning til altanernes udseende Karina efterlyser, at kommunen udstikker flere retningslinjer i forhold til altanernes udformning.
”Jeg kan se fire ejendomme fra mit vindue, der har fået altaner og alle steder har de forskellige gelændere. Hvis kommunen ønsker noget ensartethed omkring altanerne, kan man godt ønske sig, at de har en holdning til det og sætter en standard for, hvordan altanerne skal se ud. På den anden side kan det være forfriskende, at altanerne er forskellige,” funderer hun. Det er ikke ligefrem gratis at få opført en altan, og det har taget lang tid at få dem opført. Har det været det hele værd?
”Helt klart! Følelsen af frihed til enhver tid at kunne gå ud er så dejlig. Mærke vind og luft og se om hjørner er fantastisk. Altanen har kostet en del, men skulle jeg en dag sælge lejligheden, forventer jeg, at den kan ses på salgsprisen. Så jeg er meget tilfreds med min altan,” slutter Karina.
www.altan.dk · Gl. Kongevej 17-19 · 1610 Kbh V. · Næstvedvej 60 · 4180 Sorø · tlf. 70 70 20 18