Tillid og gensidige relationer

Af Susanne

Middelfart Sparekasse fik i slutningen af 2023 en afdeling i København, og den 170 år gamle garantsparekasse kan dermed tilbyde alle københavnere sine værdibaserede og empatiske services. Hos pengeinstituttet, der har landets bedste image både blandt kunder og ansatte, får man som kunde blandt meget andet en personlig rådgiver, man altid kan kontakte.  

Når man nu beslutter sig for at åbne en afdeling i København, kan man lige så godt gøre det et sted, der både er centralt, parkeringsvenligt og ligger lyst og lækkert ud mod havnen ved Kalvebod Brygge 45. Det er nemlig her i de åbne, attraktive og imødekommende lokaler, at Middelfart Sparekasse med afdelingsdirektør Mads Lustrup i spidsen har valgt som deres destination. Og præcis lige som lokalerne, er afdelingsdirektøren åben og imødekommende over for alle, der vælger at besøge sparekassen enten som kunde eller gæst. Det ligger simpelt i deres dna at skabe gode relationer, fortæller Mads Lustrup: 

“Middelfart Sparekasse er meget værdibaseret og er en relationsbank. Alle medarbejdere – lige fra direktøren til piccoloen – har direkte telefonnumre og direkte mails, og alt kan findes på hjemmesiden. Vi er alle sammen meget tilgængelige og nemme at få fat på, hvis man ønsker at tale med sin rådgiver. Hvis man ringer på et bestemt nummer, er det den samme person, der tager telefonen, hvis han eller hun ikke er optaget,” fortæller han og fortsætter: “Det mener vi, er den bedste måde til at opbygge gensidig tillid og et langvarigt forhold.”  

Til det fælles bedste

De personlige relationer har spillet en stor rolle for sparekassen, siden den blev dannet for 170 år siden. De blev stiftet i Middelfart som en klassisk sparekasse, hvor formålet lidt firkantet sagt var, at folk uden den store formue fik muligheden for at spare penge op, så de ikke drak dem alle sammen op! Sparekassen var tænkt som en sparekasse til fælles bedste, og denne tanke lever stadig i bedste velgående den dag i dag. Middelfart Sparekasse er en garantsparekasse uden aktionærer og er i bund og grund kundeejet. Det gør, at de kan tænke langsigtet. “De penge, vi tjener, har vi mulighed for at disponere og give tilbage til de lokalsamfund, vi er en del af. Det er en anden måde at arbejde på i forhold til de almindelige banker, og det er en meget solid base,” påpeger Mads Lustrup. 

Tilfredse medarbejder giver tilfredse kunder

Ud over at være meget engageret i og have en stor tilknytning til lokalområdet i form af forskellige projekter, gør sparekassen meget ud af at have glade og tilfredse medarbejdere, fortæller Mads Lustrup. “Har vi en god arbejdsplads, kommer det også kunderne til gode. Hvis man er glad på arbejdet, har man overskud til at være smilende og imødekommende over for kunderne. Derfor hænger tilfredse medarbejdere tæt sammen med tilfredse kunder,” pointerer han. 

Da Middelfart Sparekasse er en del af lokalsamfundet, går de naturligvis også op i de forhold, som spiller en rolle for de mennesker, som bor der. Det er for eksempel en miljøindsats i forhold til bæredygtighed. “Vi vil være med til at gøre en indsats for at bekæmpe klimaforandringerne, og vi gør det sammen med kunderne, når vi låner ud, og når vi taler investeringer. Produktmæssigt har vi blandt andet et elbil-lån med en favorabel sats, så vi kan være med til at skubbe den vej. Vi udvikler os i det samfund, vi lever i, og i den tid, der kommer,” understreger Mads Lustrup.     

Hjælp til at skifte 

Hvis man ønsker at skifte sit pengeinstitut ud med Middelfart Sparekasse, vil sparekassen gerne hjælpe til,
så skiftet bliver så nemt og smidigt som muligt med de krav, der nu engang hører til. 

“Helt generelt vil vi gerne invitere folk til at komme forbi vores lokaler her på Kalvebod Brygge, så vi kan lære hinanden at kende. På den måde kan vi finde ud af, hvilken løsning, der passer til den enkelte, så det giver mening for begge parter. I dag har vi nogle muligheder rent elektronisk, som passer til visse kunder, mens andre hellere vil mødes personligt med os her eller hjemme hos dem. Med de krav, der i dag stilles til de oplysninger, vi skal indhente, kan det være en stor fordel, at man har et menneske at snakke med,” siger Mads Lustrup og tilføjer: “For os handler det om hele pakken, når man skifter. Når man gerne vil skifte til os, og vi sidder og aftaler noget bestemt med kunden, så glemmer vi ikke alle de andre forhold, der betyder noget. For det er jo en del af kundeoplevelsen.

Det er ligesom at bygge et hus. Vi vil være med, fra arkitekten tegner huset, til håndværkeren færdiggør det,
og når man får nøglerne, skal man gerne være helt tilfreds. Hvis man skal overføre det til os, så skal det for eksempel være sådan, at efter den gode indledende snak med en ny kunde, skal han eller hun selvfølgelig opleve, at når det bliver hverdag, så kan de få fat på os, når det er aktuelt. De skal opleve, at tingene fungerer her,” slutter Mads Lustrup. 

Middelfart Sparekasse

Den typiske kunde i dag i Middelfart Sparekasse er den helt almindelige boligejer, hvad enten det er en ejer- eller andelsbolig, mens det på erhvervssiden er små eller mellemstore virksomheder. Der arbejder i dag godt 400 medarbejdere på landsplan, og de er omkring det 14-15 største pengeinstitut herhjemme. De 400 medarbejdere er fordelt på 15 lokationer med hovedkvarter i Middelfart, hvor der sidder omkring 120-130 mennesker. Afdelingen i København åbnede i november 2023 og huser 11 medarbejdere, herunder to investeringsrådgivere.


Middelfart Sparekasse · Kalvebod Brygge 45 · Tlf. 76 20 05 47 · mail: mlu@midspar.dk · www.midspar.dk/kbh

Related Articles