Hvilken type julegavekøber er du? Er du den, der venter til sidste øjeblik og desperatkøber en grim og kradsende trøje til din udkårne, eller har du efter nøje planlægning fået indkøbt alle gaverne til lille Sarah-Emilie og Hans-Georg i rigtig god tid?
Kan du svare ja til den første, er du højest sandsynligt en mand, mens kvinderne oftere kan genkende sig selv i det andet eksempel. Det lyder som
et noget stereotypt kønssyn, men en julegaveundersøgelse fra Dansk Erhverv for få år siden viste, at næsten halvdelen af de danske kvinder begynder julegaveindkøbet allerede i november, mens dobbelt så mange mænd som kvinder venter indtil midten af december eller ugen op til juleaften med at købe julegaverne.
Så er du kvinde, så har du formentlig på nuværende tidspunkt godt styr på dit julegaveindkøb og mangler sandsynligvis ingen eller kun et par enkelte julegaver. Er du derimod mand, så begynder du nok snart at mærke en svag panik over endnu at mangle samtlige julegaveindkøb – og alligevel venter du sikkert til dagene lige inden jul med at købe dem. Undersøgelsen fra Dansk Erhverv viste, at hver fjerde danske forbruger venter helt indtil midten af december eller lige op til juleaften med at købe deres julegaver.
Julegaveindkøb i november
Mens næsten halvdelen af de danske kvinder forventer at begynde julegaveindkøbet allerede i november, er det kun 30 procent af mændene, der kommer så hurtigt ud af starthullerne. Mange er trods alt begyndt at være i gang med julegaverne tidligere end før, hvilket blandt andet skyldes nethandlen, der har gavnet de ’dovne’ og gjort det nemt at sidde i sofaen og udvælge gaverne. Som alle vist ved, køber stadig flere julegaver på nettet, men heldigvis sælger de fysiske butikker stadig en masse julegaver – der er jo ikke noget som at se, mærke og føle et produkt og få en udførlig beskrivelse og forklaring fra en butiksmedarbejder. Nettet kan meget, men god service og øje-til-øje kontakt kan det altså ikke.
Dyrkes med stor fornøjelse
Samtidig med at kvinderne ofte er ude i bedre tid end mændene, prioriterer de to køn også julebudgettet forskelligt. En undersøgelse fra Magasin viser, at jagten på de helt rigtige julegaver for mange kvinders vedkommende er en begivenhed, der dyrkes med stor fornøjelse. Men undersøgelsen viser også, at de danske familiefædre i høj grad er udfordret, når julegaverne skal købes. I analysen svarer kun 11 procent af danskerne, at far er den bedste til at købe gaver, mens mere end hver fjerde hellere vil have, at mor køber vores gave. Knap halvdelen af mændene regner med at bruge flest penge på gaven til kæresten eller konen, mens hver tredje af kvinderne køber de største gaver til familiens børn.
Dyrere julegave Danskerne er generelt blandt de mest gavegavmilde, når det kommer til julegaver i EU viser forskellige opgørelser. I de seneste år har vi brugt stadig flere penge på julen, men stigningen skyldes udelukkende dyrere julegaver, da vi rent faktisk bruger færre penge til mad, træ og pynt. Der er flere årsager til det stigende gaveforbrug, men den mest grundlæggende forklaring er nok, at vi allesammen har fået flere penge mellem hænderne. Derudover køber vi også dyrere gaver. Elektronisk udstyr m.v. til børn og børnebørn koster kassen uanset hvad de små plageånder påstår!