Selvom Krogsgaard på Tagensvej også sælger benzinbiler, satser de stort på el- og hybridbiler. Både de fysiske rammer og personalets viden og erfaring er optimeret og specialiseret for at kunne udbyde fremtidens transportløsning til københavnerne.
Krogsgaard-Jensen beskæftiger 130 medarbejder og er en af Danmarks største bilforhandlere baseret på omsætning og antal solgte biler. De forhandler mærkerne Toyota, Fiat, Mazda, Renault og Dacia. Krogsgaard Tagensvej har for nylig fået bygget om og fået Renault og Dacia biler med i bilparken.
“Det handler for os om at afmystificere fordomme om el- og hybridbiler. Man behøver faktisk ikke være ingeniør for at køre el- eller hybridbiler. De koster ikke en formue, er ikke specielt besværlige at have med at gøre og går ikke oftere i stykker end andre biler. Det er biler for alle, og vi sælger dem på daglig basis til helt almindelige mennesker,” fortæller Morten Hansen, der er salgschef hos Krogsgaard Tagensvej.
Konsekvens af øget efterspørgsel
Forretningen ejes af familievirksomheden Krogsgaard Jensen A/S, der har otte bilforretninger i Københavns-området og Nordsjælland. De har draget konsekvensen af, at efterspørgslen efter el- og hybridbiler er vokset, og at bilerne er fremtidens transportløsning. Derfor er bilforretningen på Tagensvej for nylig blevet bygget om, så den i endnu højere grad er gearet til de nye biltyper. Krogsgaard Tagensvej har blandt andet el-demobiler til kunderne, ladestationer og har indrettet en hel etage til hybridbiler.
Samtidig har personalet løbende uddannet sig inden for området, så de kan svare på de mange spørgsmål, folk gerne stiller om bilerne. ”Det er helt naturligt at købe el- eller hybridbiler hos os. Vi beskæftiger os med dem hver dag og kender området til bunds,” siger Morten Hansen.
Spørgsmål om rækkevidde
Krogsgaard Tagensvej fører blandt andet mærkerne Toyota og Renault, som er blandt de førende i verden inden for el- og hybridbiler. Det er ikke specielt anderledes at sælge de nye, moderne biler end andre, beretter Morten Hansen, men én markant ting adskiller sig; de får utrolig mange spørgsmål om rækkevidden af batteriet og opladning.
”Mange tror, at elbilen løber tør for strøm hver anden dag. Men da gennemsnitsdanskeren kører 40 km om dagen, og københavnerne formentlig kører endnu mindre, kan der gå flere uger, inden de skal lade bilen op. En benzinbil skal cirka fyldes op hver 14 dag alt andet lige. Og du behøver ikke gøre det oftere med en elbil.
Når du sidder i din bil og ser benzinlampen lyse, går mange nærmest i panik, men en københavner kan alligevel køre 3-4 dage med en lysende benzinlampe. Det samme er tilfældet, når batteriet er ved at være fladt. At den lyser, betyder ikke, at du stopper om 100 meter. Det betyder, at du i de næste dage skal se at få ladet bilen op.
En mindre benzinbils tank har måske 400-500 kilometers rækkevidde. Til sammenligning kan en Renault Zoes batteri klare 300 kilometer på en opladning. Det er trods alt en tur fra København til Aarhus og retur igen, hvis man tager færgen. Fornyligt var jeg selv på kursus i Kolding, hvor der ca. er 200 km til. På kursuscentret ladede jeg på bilen og kørte hjem senere på dagen uden problemer. Ladetiden på en Renault ZOE er kun 2t 40 min, ved en 22 KW lader, som er ganske udbredt,” fortæller Morten Hansen.
Ny holdning til at lade bil op
Morten Hansen taler varmt for, at vi indtager en anden holdning til det at lade en bil op. Ens mobil løber sjældent tør for strøm, fordi man smider den i laderen om aftenen eller på arbejdet. ”Det er det samme med en elbil. Den kan du lade på din arbejdsplads, derhjemme, når du er til møde ude i byen eller der, hvor du handler. Når man har muligheden, sætter man den i laderen, ligesom med mobiltelefonen,” påpeger han.
Samtidig er E.ON og Clever ladestandere efterhånden meget udbredt i København. Og mon ikke det kun bliver bedre i de kommende år, spår Morten Hansen. Dertil kan forskellige applikationer vise, hvor den nærmeste ladestation ligger henne.
Hybrid er smart i byen
Hybridbiler fungerer noget anderledes end elbiler, selv om de også har et batteri. De har nemlig også en benzinmotor, der kan tage over, når batteriet ikke kan klare kørslen. De får strøm til batteriet via overskudsenergien fra en opbremsning, eller når man kører lige ud af landevejen.
”Det smarte ved hybridbilen er, at ved bykørsel eller korte strækninger under 50 km/t, kan den køre på el op til 50% af tiden. Den skal altså ikke lades op via en lader i modsætning til en plug-in hybridbil, der kan lades op via et elstik. Når hybridbilen slukker for benzinen og kun bruger el, gør det en forskel i forhold til CO2 udledningen og dermed for miljøet. Hybridbilen kan samtidig køre lange stræk på benzin alene, hvis det er nødvendigt,” siger Morten Hansen, der afsluttende fortæller, at de naturligvis også sælger benzinbiler hos Krogsgaard Tagensvej – selv om de satser stort på el- og hybridbiler.
Billig grøn strøm
De fleste vil opleve, at strøm til elbiler er ganske billig. De førende udbydere har mange ladestationer i storbyerne og på udvalgte større motorvejs tankstationer. De monterer også gerne en boks i garagen eller carporten, ja sågar også i sommerhuset, hvis nødvendigt.
Et abonnement med fri strøm koster i størrelsen 400-700 kr. månedligt. Men man bør undersøge hvilken udbyder, der bedst dækker det område, hvor man kører. I gamle dage gjorde man det samme, når man skulle vælge mobil-abonnement. Hvor er dækningen bedst, hvad koster det osv. Det samme bør man gøre med sin lade leverandør, når man køber en elbil.
VI skal generelt tænke nye veje med ladning. En App kan fx vise, hvornår der produceres grøn strøm, og hvornår det dermed er mest miljøvenligt at lade sin elbil. Renault Zoe kan fx programmeres til at lade om natten og have opvarmet kabine kl. 08 om morgenen. På den måde udnyttes den “rene” strøm optimalt, og føreren oplever komfort i form af en varm kabine, når han/hun stiger ind i bilen.
Krogsgaard Biler · Tagensvej 148-150 · tlf. 72 11 21 09 · www.krogsgaard-biler.dk