Børnetøj med ny bæredygtig tilgang

Af Susanne

LIPONYA er børnetøj med fokus på komfort, funktionalitet og holdbarhed for børn i alderen 0 til 6 år. Det tidløse danske kvalitetsdesign produceres med udgangspunkt i bæredygtighed og godt arbejdsklima på en fabrik i Indien, der drives af kvinder.

De bedste idéer opstår gerne under omstændigheder, hvor den normale hverdag har ændret karakter. Kriser og uforudsete begivenheder skaber innovation. Som eksempelvis i tilfældet med skabelsen af det danske børnetøjsbrand LIPONYA, der blev udtænkt under coronanedlukningen af to barndomsveninder, der var gravide samtidig. De to veninder sprudlede med kreative idéer, der fokuserede på børn og deres tøj. Som bekendt vokser små børn enormt hurtigt de første leveår, hvilket har stor betydning for, om de kan passe deres tøj.

“Hver gang jeg købte noget tøj til min søn, som jeg havde inden anden graviditet, kunne han passe det i 5-6 uger, og så var det for småt,” fortæller Josefine Liponya Zohore, der startede LIPONYA sammen med sin veninde: “Hvis jeg var heldig, og kvaliteten var god, kunne jeg pakke tøjet ned og lade det gå i arv til mit næste barn. 

Derfor undrede vi os begge over, at der ikke findes noget børnetøj, der sidder pænt, selvom barnet vokser. Altså noget tøj, der ’vokser’ med barnet. Det er et sundt og bæredygtigt koncept, da man ikke hele tiden skal ud og købe noget nyt tøj. Samtidig ville vi gerne skabe noget tøj, der skifter udtryk i måden, det sidder på barnet. Det tør jeg godt sige, vi lykkedes med i skabelsen af LIPONYA,” siger Josefine.

Certificeret tøj

Efter Josefine og veninden fik deres kreative idéer ned på papir, skulle de lære alt om, hvordan man får gang i en virksomhed, da de begge var nye inden for området. De gik blandt andet i gang med at række ud til alle bekendtskaber og forbindelser i København og spørge ind til, hvorhenne og hvordan de får produceret deres ting.

“Da vi endelig får kontakt til fabrikker rundt omkring i verden, sender de en masse prøver til os, som vi ikke rigtig kunne bruge til noget. Bæredygtighed og kvalitet er centralt for os, så vi ønskede at finde nogen, der kunne hjælpe os med at fremstille økologiske produkter, så vi kunne få certifikater på tøjet.

Det var afgørende, at vi kunne stå inde for tøjet, og for at alle de ansatte på fabrikken arbejdede under ordentlige forhold. Så udover de økologiske certifikater, kiggede vi også efter arbejdsmæssige certifikater. Den fabrik, vi valgte at gå i samarbejde med, var både ISO certificeret og GOTS certificeret (miljømæssigt korrekt produceret tøj, red.) i forhold til tøjet,” pointerer Josefine. Hun forklarer, at de brugte næsten et helt år for at finde den helt rigtige fabrik, og at de stort set kun stødte på fabrikker, der blev drevet af mænd. “Vi ønskede at finde en fabrik, der var drevet af kvinder, og som kunne opfylde alle vores krav. Det fandt vi til sidst, og det synes vi er helt fantastisk! Og vi kan med stolthed sige, at vi har et meget tæt forhold til folkene på fabrikken i Indien, som vi ofte snakker sammen med.”

Bruge tøjet selv om man vokser

Tøjet fra LIPONYA er kendetegnet ved, at det er fleksibelt og komfortabelt. Det kan eksempelvis foldes både foroven og forneden, uden at det på nogen måde skæmmer det æstetiske udtryk. På den måde er mulighederne for at bruge tøjet, selv om man vokser, meget større. Den store fokus på kvalitet gør, at tøjet kan tåle at blive vasket rigtig mange gange, uden at hverken form eller farve ødelægges.

 “Generelt er vores tøj meget behageligt, og det har nogle fleksible features, som elastikker omkring maven eller ribkanter omkring benene, der betyder, at man kan bruge det i mange sammenhænge og over længere tid. Komfort, funktionalitet og holdbarhed går hånd i hånd. Det har også været vigtigt, at tøjet har et tidløst design, så man om 5, 10 eller 15 år igen har lyst til at give et barn tøjet på. Man behøver slet ikke at pakke tøjet ned i en kasse efter kort tid og aldrig bruge det igen; vi har gennem vores kvalitetskrav sørget for, at det kan bruges i lang tid og gives videre til næste generation,” siger Josefine.


Liponya · Instagram: Liponya · hello@liponya.com · www.Liponya.com

Related Articles