Den sidste rejse kan ikke gøres om

Af Susanne

I Begravelsesforretningen Den Sidste Rejse på Nordre Frihavnsgade 34
er det vigtigste, at de efterladte får sagt ordentligt farvel.

Den sidste rejse kan aldrig gøres om. Det er derfor umådelig vigtigt, at man får den rette hjælp til at træffe de svære beslutninger, der er forbundet med det sidste farvel. Når det handler om begravelse og bisættelse, findes der er ikke en brugermanual, man kan forholde sig til, og da alle mennesker er forskellige, er ønskerne til den sidste afsked det også. Det er derfor vigtigt at bedemanden tager sig god tid til at ’lære afdøde at kende’, høre hvad de efterladte har at fortælle og spørge grundigt ind til de tanker, de gør sig i forbindelse med den sidste afsked.

Det er tydeligt, at Solvejg Ritzau reflekterer over tingene, og at hun ved, hvad hun taler om – hun har været indehaver af begravelsesforretningen Den Sidste Rejse, der ligger på Nordre Frihavnsgade 34, siden 1999.

“Jeg har bistået utallige pårørende gennem årene og også haft den svære samtale med mennesker, der har vidst, de skulle herfra. Og selvom verden udvikler sig, er sorgen over at miste lige så smertefuld, som den altid har været, den ændrer sig aldrig,” fortæller Solvejg. “Derfor er det vigtigt, at vores arbejde udføres ikke bare med respekt for afdøde, men også med omsorg for de efterladte, der ofte føler sig magtesløse ved udsigten til at skulle tage en masse praktiske beslutninger samtidig med, at de skal være midt i sorgen.”


Ny bedemand i Den Sidste Rejse
Som noget relativt nyt er Mette Zierau den 1. dec. 2021 blevet ansat i forretningen, således at der nu er tre bedemænd i Den Sidste Rejse. “Mette kommer med flere års erfaring fra en anden begravelsesforretning, så nu er vi tre modne og erfarne bedemænd, som supplerer hinanden godt i det daglige og i mødet med de efterladte,” fortæller Solvejg Ritzau.

At vælge bedemand er en tillidssag
Når man mister et elsket menneske, er det i den grad en tillidssag at vælge bedemand, og man skal kunne føle sig tryg. “De pårørende skal kunne føle sig sikre på, at bedemanden ordner papirarbejdet og alt det praktiske i for-bindelse med dødsfaldet. Det er den ene del. Men endnu mere vigtigt er det, at familien bliver hjulpet til at få den, for dem, rigtige afsked.

For mange er det en stor overvindelse at mødes med en bedemand. Derfor er bedemændene i Den Sidste Rejse altid opmærksomme på at skabe en tryg og afslappet atmosfære, når de mødes med de efterladte, enten det er i forretningen på Nordre Frihavnsgade eller i hjemmet, forklarer Solvejg. “Vi har ikke en manual, vi går frem efter, men lader samtalen med familien udvikle sig på naturlig vis, så vi i familiens eget tempo kommer omkring de nødvendige beslutninger, og nogle gange kan det være nødvendigt med flere samtaler.”

Den helt rigtige afsked
“At være der på en omsorgsfuld og tryg måde for de efterladte, er det, der gør jobbet som bedemand til noget særligt. “Jeg plejer at sige, at vi som bedemænd ikke skal sælge en kiste eller en urne, for det skal folk jo have. Vi skal tilbyde tillid, tryghed, erfaring og rådgivning, det er vores vigtigste mission i begravelsesforretningen Den Sidste Rejse. At gøre en forskel i en svær tid er altafgørende for os. Vi sørger for at rådgive hver enkelt familie, så de har det rette fundament til at planlægge den helt rigtige afsked for sig selv og deres kære,” slutter Solvejg Ritzau.

Du kan læse mere om Den Sidste Rejse på deres hjemmeside
www.densidsterejse.dk


Den Sidste Rejse · Nordre Frihavnsgade 34 · Tlf. 35 26 29 19 · www.densidsterejse.dk

Related Articles