Masai er unikt, personligt og afslappet tøj til kvinder, der lever aktive
og kreative liv. Det danske modehus har fokus på det nordiske
kombineret med etniske print og gode pasformer.
Den er svær at overse, den flotte Masaibutik på Østerbrogade 80 tæt på Trianglen. Selve butikslokalet er rent arkitektonisk skabt med et enkelt og stilrent udtryk, men det farverige Masai-tøj har et personligt look, man stort set ikke ser andre steder. Det er også hensigten. Danske Masai designer tøj til den modebevidste kvinde, som foretrækker en afslappet og personlig stil. Deres varierede silhuetter og smukke mønstre skaber det unikke udtryk, som er deres særkende i tøjverden.
Det er et særkende, der blev skabt i 1992, hvor søskendeparret Nina og Hans grundlagde Masai. De ønskede at skabe et tøjmærke til kvinder, hvor udtrykket i kollektionerne var nordisk kombineret med spændende og etniske prints. Samtidig fokuserede de på det gode fit, så tøjet passer til de fleste kropstyper. Derfor arbejder Masai med seks pasforme, hvor alle pasformene har et formål og er designet til forskellige kropstyper. De seks pasforme er uden tvivl en stor del af hemmeligheden bag Masais succes.
Smukke basisfarver
Masai kollektionerne har altid et fundament af smukke basisfarver som sort, creme, beige og grå – og der tilføjes for hver kollektion smukke accentfarver, der passer til sæsonen. Et kendetegn for Masai er også mange prints, herunder håndmalede prints fra deres egne designere. Kollektionerne er typisk store med mange muligheder for mix and match og for at skabe et personligt look. En Masai style lever ofte i mange år, og de bestræber sig på, at man altid kan style et stykke Masai tøj, som man har i skabet derhjemme med den nye kollektion.
Masai er en livsstil
”Hos Masai siger vi, at vi designer tøj til kvinder, som lever aktive og kreative liv, hvor man er åben og interesseret i omverden. Det er vigtigt at have en personlig stil, hvor pasform og udtryk betyder noget. Masai er ikke dikteret af moden, men er en livsstil,” fortæller Lene Louderback, som er Masais chefdesigner.
Hun har pt. blikket rettet mod efterårskollektionen: ”Efteråret skal kunne rumme meget mere end alle andre kollektioner. Vi har brug for at trække os inden døre og bare være hjemme, men vi deltager også i flere sammenkomster, og der er tryk på arbejdet. Vi skal derfor kunne favne alle disse følelser og aktiviteter i én kollektion, samtidig med at vi altid gerne vil give vores kunder en følelse af at være præcis den smukkeste udgave af sig selv, når man klæder sig på i vores design,” siger Lene Louderback.
Outerwear er især et fokusområde i denne efterårskollek tion,
hvor designerne har kræset særligt for detaljer, men også fordybet sig kærligt i kvaliteter og farver, og som Lene Louderback siger: ”Der er ingen grund til at vælge en sort overfrakke igen i år – for her er der smukke, næsten metalliske nuancer at vælge imellem, gråmelange uld, elegante figursyede dunfrakker i smukke rouge nuancer og blå farver i flere materialer, som kalder på at blive luftet på en lang tur langs vandet i efterårsblæsten eller på vej til et glas vin med gode venner.”
Giv glæden videre
Masai oplever, at deres kunder bruger deres Masai tøj gennem mange år, og at det ofte gives ellers sælges videre med glæde til andre efter brug. Derfor lancerer de i september måned som et vedvarende initiativ et samarbejde med Røde Kors, som de kalder Giv glæden videre. Masai opfordrer sine kunder til at komme ned i butikken og donere deres brugte Masaitøj til Røde Kors. De sørger for at sende det videre til Røde Kors butikker, og som tak giver de deres kunder 15% rabat på deres næste vare.
Masai · Østerbrogade 80 st. tv. · tlf. 81 77 80 80 · www.masai.dk