Smykkefirmaet Julie Sandlau kan i år fejre, at det er 20 år siden, hun og manden Dennis Sandlau Jacobsen hjemme ved stuebordet startede et lille smykkefirma, der siden skulle vokse til at blive en kæmpesucces herhjemme og globalt med bl.a. store Hollywoodstjerner som kunder. Virksomheden har i mange år haft en fabrik i Vietnam, hvor forhold som bæredygtighed, socialt ansvar og høj kvalitet i produktionen har været i centrum. Vi har taget en snak med Julie om de 20 år og om fremtiden for smykkefirmaet.
Hvordan startede i firmaet?
“Min mand Dennis og jeg startede firmaet sammen i 2002 hjemme i stuen. Jeg læste jura dengang, mens Dennis var nyuddannet som pilot hos SAS, men 9/11 i New York medførte, at der på det tidspunkt stort set ikke var jobs til nye piloter. Jeg var begyndt at lave lidt perleøreringe, som jeg solgte til mode-forretninger, og en dag foreslog Dennis, at vi skulle lave en smykkevirksomhed sammen. Selv om vi var på bar bund, for så vidt angik smykkeproduktion, købte jeg idéen med det samme. Den begyndelse var helt klart med hjertet forrest! Østerbro var en vigtig del af vores opstart, da vi i den første tid gik rundt i bydelen med en lille smykkebakke og solgte til blandt andet butikkerne Pourquoi, OZ Women og Voigt. I dag har vi en butik på Østerbrogade 110, og vi er rigtig glade for at være til stede på den fine handelsgade.”
”Vores lille virksomhed voksede hurtigt, bl.a. på grund af særdeles stor efterspørgsel fra stylister, magasiner og celebrities verden over, og vi indså derfor, at produktionen ikke længere kunne foregå på stuebordet. Vi søgte i stedet efter egnede produktionssteder i Indien, Kina og Thailand, men vi fandt intet, der kunne leve op til den kvalitet, vi mente, smykkerne fortjente. I stedet fik Dennis mulighed for at tage til Vietnam sammen med DI, Dansk Industri, hvorefter vi startede et joint-venture med en vietnamesisk smykkeproducent fra Hanoi i et Danida-projekt, så lige fra dag 1 har det været med fokus på CSR og gode forhold for de ansatte på fabrikken.”
Hvordan går det med fabrikken i dag?
“Vi har haft fabrikken i 17 år, og de første år var med en meget stejl læringskurve! I dag er vi superstolte over det, den er blevet til. Vi har 400 ansatte, og fabrikken har modtaget den højeste certificering – Responsible Jewellery Council – man kan få inden for ure- og smykkeindustrien. Vi har desuden for andet år i træk netop vundet United Nation Womans Empowerment Principles Award i Vietnam, og vi er blevet nr. 3 i samme award for hele Asia-Pacific området.”
“Det har været naturligt for os i alle årene at sætte bæredygtighed og kærlighed til vores medarbejdere allerhøjest, og i dag er det jo blevet moderne, hvilket er fantastisk! Men alle burde sætte ’people and planet first’, som jeg plejer at sige. Hver gang, vi sælger noget af vores ’Tree of Life’ kollektion, som er vores signatursmykker, planter vi et træ i Vietnam. Så på mange måder indgår det bæredygtige, sociale og grønne aspekt hos os. Vi har for nylig indgået en stor aftale med den største softwareudvikler i Vietnam, FPT, som vi skal udvikle en revolutionerende smykkefabrik sammen med i landet. Det bliver en fabrik med smartproduktion, højteknologi og kunstig intelligens, som man ikke har set før i smykkeindustrien.”
Så I er i gang med at udvide forretningen Julie Sandlau?
“På vores nuværende fabrik fylder smykkeproduktionen til brandet Julie Sandlau faktisk under 3 procent, resten er produktion for nogle af verdens største smykkebrands. Vi er åbenbart blevet rigtig dygtige til at producere smykker, uden at vi selv har vidst det, da vi ikke har kigget os over skulderen, men blot gjort os stærkt umage i 20 år og altid ydet vores bedste. Men vi er ydmyge og taknemlige for al den medgang og modgang, vi har mødt i løbet af de 20 år. Her i jubilæumsåret har vi lanceret kollektionen ’Eden’,
der er fashion forward fine jewellery, som jeg kalder det. Det er massivt guld med perler og diamanter, som fylder meget i modebilledet. Fremover vil man se noget mere fine jewellery fra vores hånd og mindre af forgyldte smykker og af sølvvarer. Vi er rent produktionsmæssigt oppe i en så høj standard og kvalitet, at smykkerne fortjener noget mere. Samtidig er vores kunder vokset op sideløbende med mig, og de er kommet til et sted i deres liv, de ønsker repræsenterer noget mere værdi. De ser investering i smykker som noget, der kan gå videre i arv og generationer. Det er ikke bare et fashionstatement som tidligere. I dag oplever vi en stadig større efterspørgsel på smykker, der er specialdesignet til kunderne. Når efterspørgslen stiger, tilpasser vi os som virksomhed, da vi ønsker at skabe fantastiske smykker til fantastiske kvinder.”