Peter Koldby skriver…

Af Susanne

DER ER HÅB FORUDE. Hvis vi vil have lokale butikker i morgen, så skal vi bruge dem i dag. Støt lokalt. Sæt pris på din by
– Køb lokalt. Du har hørt dem før. Slogans som opfordrer dig til at handle lokalt. Måske har du hørt dem så mange gange, at du slet ikke hører det mere.

Der er ingen tvivl om, at detailhandlen er kraftigt udfordret. Det vidner rækken af ledige butikslejemål om. Også her på Østerbro. Umiddelbart kan det undre, for kunder er der nok af. Og så alligevel ikke.

Kundernes krav og behov for købsoplevelser har ændret sig drastisk de sidste 10-15 år. 

Så selvom jeg køber alt den frugt, jeg overhovedet kan i den lokale butik, er det langtfra nok. Mange vil komme til den lette konklusion, at det er forbrugernes ansvar at opretholde et lokalt handelsliv. 

Men i min optik går det begge veje. Mit mantra har i mange år været, at butikkerne også bærer et stort ansvar. Et ansvar for at udvikle deres egen butik og følge med forbrugernes krav og behov.

Og tiderne og tendenserne ændrer sig hurtigt og markant. Derfor er detailbranchen ét af de steder, hvor der er kontant afregning, hvis man ikke formår at tilpasse sig.

Der findes masser af muligheder for, at butiksejere kan tilegne sig værdifuld viden. Både i statslig og privat regi. Så det er egentlig ikke nogen undskyldning.

Så har butikkerne ikke været dygtige nok, kan være den kyniske tese. Muligvis ikke, men butikkerne har været ramt af en ond og næsten uvirkelig spiral de sidste par år. 

Alt sammen toppet med stigende inflation, øgede faste udgifter, en krig og et afdæmpet forbrugsmønster. En spiral der for nogle butikker har været umulig at komme ud af. Uanset omsætning. Det behøver jeg ikke komme nærmere ind på. 

Men renoveringsarbejdet på Østerbrogade, og nu omlægningen af Ndr. Frihavnsgade til Cykelgade, har været muligvis den største udfordring for butikkerne på Østerbro. Tilgængelighed er måske den vigtigste faktor, og den har været fjernet. Ikke bare et par dage. Ikke bare et par uger. Nej, her taler vi om år. Det er ene og alene kommunens ansvar at planlægge og inkludere butikkerne. Et ansvar de ikke har levet op til.

Men der er en farbar vej ud af det her. Ja, selvfølgelig er der det. For der er butikker, som formår at tilpasse sig markedet og de ændrede forudsætninger. Og det er ikke bare, fordi de er heldige. Det er, fordi de er dygtige.

Så vi tager den lige igen · Husk at handle i dine lokale butikker

SMYKBAR
Det er Nina, som er medindehaver af denne butik. På ganske få år har Nina sammen med sin søn skabt en lækker butik, som rammer fuldstændig ind i tidens trend. Butikkens koncept integrerer alle de krav, som forbrugerne stiller lige nu. Et kreativt frirum, hvor brugerne aktivt deltager og er en del af et fællesskab. Butikken er meget aktiv på de sociale medier og tilbyder også workshops og events.

Østerbrogade 88 · 2100 København Ø · www.smykbar.dk


ART VERTE CPH
I Ryesgade har Malene skabt en relevant butik. Du kan købe blomster rigtigtmange steder på Østerbro, men denne butik formår at differentiere sig. Her kan du gå ombord i et smukt univers af blomster. Butikken har flere forskellige løsninger til dine behov og krav. Du kan også købe en buket på gaden og betale med Mobile Pay, hvis du travlt og skal videre i en fart.

Ryesgade 88, kld. · 2100 København Ø · www.artvertcph.dk


KOP & KANDE 
Det er Cecilie, som er indehaver at denne butik. Cecilie var hurtig til at tilpasse sin butik under pandemien og tilbød onlinesalg via de sociale medier. Cecilie er ligeledes konstant synlig i butikken og har et yderst kompetent og serviceminded personale. I et marked, hvor produkterne også kan købes andre steder, vælger butikkens kunder aktivt at handle her, grundet et højt serviceniveau. Cecilie er også aktiv og synlig med diverse tilbud på de lokale Facebook grupper, så hun forbliver relevant for forbrugerne.

Østerbrogade 109 · 2100 København Ø · www.kop-kande.dk/find-butik/kop-kande-osterbro

Related Articles