Danske Homehagens sengetøj af høj kvalitet er både smukt, behageligt og godt for miljøet.
Vi bruger det hver nat i rigtig mange timer, og det skal derfor både gerne være sundt og behageligt for vores kroppe. Samtidig fylder det visuelt særdeles meget i vores hjem. Men alligevel er det måske den del af design i hjemmet, vi lægger mindst vægt på. Det er naturligvis vores sengetøj, vi her taler om. Den tendens gør brandet Homehagen noget ved. De har derfor skabt sofistikeret og komfortabelt sengetøj, der gavner både mennesker og miljø.
Bag Homehagen står Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen, som med deres specielle stil og udtryk har skabt et designunivers, der har gjort en forskel for kunderne, som har taget utroligt godt imod deres luksusbrand. Homehagen kan i dag findes steder som Illum og Illums Bolighus og hos flere mindre, selvstændige detailhandlere i Danmark, Frankrig, Belgien og nu også i USA samt i Asien.
Nyt, smart og komfortabelt
Det var tilbage i 2018, at Jan og Henrik lancerede deres første sengetøjskollektion. “Vi ønskede – med udgangspunkt i den danske designtradition – at skabe noget nyt, der på samme tid var smart, komfortabelt og gjorde noget godt for miljøet,” siger Henrik Pedersen.
De to herrers baggrund er inden for designverdenen, hvor Jan er modedesigner og Henrik blandt andet har drevet en interiørbutik i London samt skabt forskellige visuelle udtryk for modegiganten Zara. “Det hele startede egentlig med os selv og vores egne ønsker til vores bolig, hvor vi gerne ville have noget sengetøj, der havde et bæredygtigt design med et helt særligt udtryk. Det kunne vi bare ikke finde nogle steder, så i stedet begyndte Jan selv at designe sengetøj. Han designede egentlig herretøj for Matinique, men havde et ønske om at bruge sin kreativitet på en mere sprudlende og farverig måde,” fortæller Henrik. Og med sit unikke design er Homehagen lykkes med at nytænke sengetøjets rolle i hjemmet. Vi ønskede at gøre sengetøjet mere moderigtigt på vores helt egen måde. Det er derfor et originalt design med to farver, en farve på den ene side og én på den anden og med en kontrast-farvet signatur,” påpeger Henrik.
Økologisk bomuld
Udover de mange smukke og tiltalende farver har sengetøjet en meget høj kvalitet, der går igennem alle deres produkter i dag, som udover sengetøj består af håndklæder, badekåber, plaider og køkkentekstiler. Samtlige produkter er produceret af 100% GOTS-certificeret økologisk bomuld, og de er fremstillet på en lille familieejet virksomhed i Guimarães i Portugal. Det er en af de førende producenter i en region, der er anerkendt for dets luksuriøse boligtekstiler, og hvor traditionelt tekstilhåndværk er en del af kulturen.
“Mikset af høj kvalitet og modedrevet design gør vores produkter til noget helt specielt og har medvirket til, at Homehagen er blevet kopieret af andre brands. For os handler det om at holde fast i vores designmæssige særpræg, som vi hele tiden arbejder på at gøre endnu bedre. Der bliver i hvert fald ikke skruet ned for ambitionerne,” understreger Henrik.
Langtidsholdbart design
Man kan derfor som kunde ikke forvente at se Homehagen i en udgave, hvor kvaliteten er sænket for at gøre produktet lidt billigere. Det er en del af deres designfilosofi, at produkterne skal holde i lang tid både design- og kvalitetsmæssigt. Til gavn for både kunderne og miljøet. Den filosofi har kunderne indtil videre bakket stærkt op om, fortæller Henrik.
“Vi har rigtig mange kunder, der kommer igen, hvilket vi tager som en stærk opbakning til vores projekt. Da vi mener, at vores produkter har en høj og tidløs kvalitet, holder vi fast i dem samtidig med, at vi fornyer kollektionen med en eller to farver inspireret af tendenser i moden,” siger Henrik og tilføjer: “Vi har for så vidt ingen begrænsninger i forhold til, hvilke produkter til hjemmet, vi kan designe. Det gælder både til soveværelset, badeværelset eller køkkenet. I år kommer vi som noget nyt med en kollektion af nattøj, så vi udvider vores designunivers stille og roligt.”
Nye missioner
Succesen har medført, at Homehagen for ikke så længe siden valgte at tage udfordringen med B2B-området. Det har dog ingen betydning for deres mission med Homehagen, som er at gøre noget godt for forbrugerne. Det gør Jan og Henrik ved at skabe luksuriøse produkter med kvalitet, komfort og lang holdbarhed.
Se mere på Homehagen.dk