F.C. København vil være kulturelt flagskib for København.

Af Susanne

Det er én af flere ambitioner for klubben, som har været en markant institution på Østerbro siden 1992. Allerede dengang, var man ikke bange for at sætte barren højt, hvilket i dag gennemsyrer F.C. Københavns identitet. Målsætningen er altid at vinde. Mesterskaber og pokaltitler. For at komme dertil, kræver det et kæmpestort set-up både sportsligt og kommercielt. En proces som aldrig står stille, og en proces, som har mange facetter.

F.C. København er mere end en fodboldklub. Så derfor foregår der rigtigt meget udenfor kridtstregerne, som viser, at klubben anerkender sit ansvar overfor københavnerne. Når man uge efter uge tiltrækker tusindvis af borgere til Østerbro for at underholde, begejstre og glæde, betyder
det også, at borgerne skal kunne forvente noget af F.C. København, som er ud over det sædvanlige.

For at blive et kulturelt flagskib må man have en klar strategi. Hovedansvaret for at realisere F.C. Københavns strategi ligger hos COO Katja Moesgaard. Efter få år på posten har Katja Moesgaard formået at beskrive en strategi, som går langt ud over grænserne for, hvad en ”almindelig” fodboldklub normalt indeholder. Blandt andet derfor, kan Østerbroborgerne og alle andre Københavnere opleve flere tiltag som inkluderer oplevelser, integration og inklusion. Fodbold skal være for alle. Uanset etnicitet, alder og køn.

BOLD I BYEN
Hovedtemaet for F.C. Københavns strategi er projektet Bold i Byen. Med flere forskelligartede tiltag vil klubben være en aktiv spiller, når det handler om byens borgere og ikke mindst børn. Signalværdien er ikke til at tage fejl af. Børn skal dyrke motion og gerne sammen med andre. Det skaber et fællesskab og oplevelser. Motion medvirker også til en forbedret indlæring og en sjovere hverdag.

BLUE & WHITE BANNER
F.C. København har i flere år arbejdet med mange samarbejdsklubber under projektet Blue & White Banner. Et projekt, som i dag tæller 43 klubber og over 33.000 medlemmer. Projektet har en social side, hvor man arbejder med at styrke samarbejdsklubbens kompetencer for at skabe et sundt fodboldmiljø. Desuden får samarbejdsklubben mulighed for at give sine medlemmer nogle unikke oplevelsesmuligheder med F.C. København.

CPH PLAYDAY
CPH Playday er et projekt, som skal få alle Københavns skolebørn til at prøve forskellige motionsformer. Arrangementet består af 2 arrangementer om året, ét arrangement i Fælledparken og ét arrangement i DGI Byen. Alle skolebørn inviteres til at deltage og når arrangementet er i Fælledparken inviteres alle børn med til en Superligakamp i Telia Parken bagefter.

Related Articles