Rikke Hedeager – Lokale samarbejder og store titler 

Af Susanne

Som teaterchef for Republique og Revolver på Østerfælled Torv er Rikke Hedeager en vigtig del af Østerbros kulturliv. Her fortæller hun, hvordan teatrene  både rummer det nære samarbejde med lokalområdet og de helt store titler. 

Rikke Hedeager er teaterchef & kunstnerisk leder af Republique & Revolver, der er en del af Østerbro Teater sammen med Østre Gasværk Teater. Hun er blandt andet forhenværende leder af Eventministeriet på det Det Kongelige Teater, er uddannet fra Litteraturvidenskab og Moderne kultur på Københavns Universitet og var, inden hun blev udnævnt til teaterchef, chefdramaturg og kurator på Revolver. Vi har taget en snak med hende om Republique og Revolvers tilknytning til Østerbro og om den kommende sæsons forestillinger. 

Hvordan udmønter jeres placering på Østerfælled Torv sig i en lokal kontekst? Betyder det noget for teatrene, at de ligger på netop Østerbro?

“Republique og Revolver prøver så vidt muligt at indgå lokale samarbejder både i forhold til publikum og samarbejdspartnere. Cirka 10 procent af vores publikum kommer fra 2100 Østerbro, og det tal må godt blive endnu højere. Men vi er også glade for, at vi har mange publikummer, der kommer langvejsfra for at se vores forestillinger, fordi det betyder at de aktivt opsøger os frem for et teater tættere på dem selv. 

Udover det har vi en række samarbejder, vi er rigtig glade for, og som mange måske ikke kender så meget til. For eksempel samarbejder vi med Randersgade Skole, der ligger tæt på. Vi tager kun skolepraktikanter fra den skole for at understrege det lokale islæt. Vi har som noget relativt nyt indgået et samarbejde med Østerbrobibliotekerne omkring læsekredse. Bibliotekarer fra de to biblioteker på Jagtvej og Dag Hammarskjölds Allé laver læsegrupper – der allerede er udsolgte – på romanerne, som vores forestillinger ’Idioten’, ’Dekameron’ og ’Dagene, dagene, dagene’ er baseret på. 

Læsekredsdeltagerne får tilbudt forpremiere-billetter og en rundvisning på teatret, og det er som oftest lokale borgere.
Et tredje lokalt samarbejde er med B93, hvor vi fokuserer på dannelse og bevægelse. De låner nogle kostumer af os, og ude på tribunerne er der bygget en lille scene ind, så børn, der er med til fodbold, kan spille teater, imens de større børn eller voksne overværer fodbolden. 

Del af en historisk arv

I holder til i nogle fantastiske lokaler med en særlig fortid som blandt andet Østerfælled Kaserne, også kaldet Østerbrogades Kaserne eller Garderhusarkasernen, der oprindelig er fra 1898. Hvad betyder det for jer?

“Ja, vi er så heldige, at Republique ligger i den gamle Kanonhal, og Revolver blandt andet har en fortid som ridehal. Og det er da fantastisk at være en del af den arv og at holde et vågent øje på den byudviklingshistorie, der også ligger i det. Desværre blev den gamle fægtehal mellem de to haller revet ulovligt ned i 1993, da området blev transformeret til boliger og butikker.” 

Du har ansvaret for to scener; kan du fortælle, hvad forskellen på dem er?

“Republique er den store scene med plads til 400 publikummer, så det er en pænt stor sal. Derfor er det her, vi lægger de store titler. Det indebærer, at vi i denne sæson byder på store forestillinger som ’Dekameron’, ’Idioten’ og ’Vredens bær’, der er en meget fri fortolkning af John Steinbecks ’Vredens druer’. Sidstnævnte handler om nutidens bærplukkere i Sydeuropa og sætter fokus på den geografiske ulighed, der hersker i verden. Det er generelt for vores tilgang til forestillingerne, at vi finder nogle ældre værker, som man kan lave en moderne spejling  på i forhold til alt det, der foregår i dagens politiske og socioøkonomiske klima.”

“Revolver er den lidt mindre scene med 200 pladser, hvor man tydeligt skal kunne mærke, at et teater også kan være et kulturhus. Det indebærer, at vi kan tilbyde en bred vifte af forestillinger på Revolver. Vi starter sæsonen ud med et for længst udsolgt foredrag af Emma Holten, der følges op af et ordløst tegnet foredrag af Maren Uthaug, der står for den daglige stribe ’Ting jeg gjorde’ i Politiken. Musik betyder også meget for Revolver, som ofte kan præsentere nulevende komponister og musikere, der selv er på scenen. Autencitet betyder meget for mig, og hvis komponisten selv står på scenen, bliver det ikke meget bedre. Vi lægger derfor ud med musikeren Bisse, der er hyperaktuel med albummet ’Traumecenteret’. Han iscenesætter sammen med scenograf Freya Sif Hestnes og et band hele albummet. Jeanett Albeck opfører en koncertforestilling med hele sit bagkatalog samt enkelte nye numre under titlen ’Er det nok nu?’. Genrebrud fascinerer mig, og det sjove er, at Bisse, der kommer fra musikkens verden, gerne vil lave en forestilling og ikke en koncert, mens Jeanett Albeck, som har lavet forestillinger her og på andre københavnske scener, kalder sin optræden for en koncert og ikke en forestilling! Et godt eksempel på kunstnere, der holder af at bryde ud af fastlåste kasser.”

“På Revolver skal der helst kun opføres nye tekster, så derfor har vi taget en roman af en svensk forfatter, Tone Schunnesson, som ikke er kendt herhjemme, og opfører den som en forestilling. Den sidste store ting, jeg vil nævne fra Revolver, er forestillingen ’Grimm’, der tager udgangspunkt i brd. Grimms eventyr, dog ikke i den børnevenlige udgave, men i den originale, hvor der var incest, mord og overgreb i den bedste sendetid. Det er ’the dark side’ af fortællingerne vi præsenterer.”

Fat i eftertragtet publikum Er der forskel på publikumsgrupperne på Revolver og Republique? 

“Publikum på Revolver er generelt betydeligt yngre. Kernepublikummet på Revolver er mellem 25-35 år, som jo er det meget eftertragtede publikum, men det er ikke kalkuleret fra vores side af. På Republique, der er lidt dyrere at besøge, fordi scenen er større, og der er mange flere kunstnere involveret, er publikum lidt ældre og ligger cirka mellem 45-55 år. 

Hvordan er det at være kunstnerisk leder af to teatre?

“Det er faktisk vidunderligt, fordi det hele hænger meget sammen inde i mit hoved. Det gør det også ofte hos publikum, fordi mange kommer begge steder. Folk bruger scenerne forskelligt. Måske kommer man på Revolver med sine børn, mens man besøger Republique med sin partner eller venner. Vi har også en lille foyerscene, hvor der plads til 100 publikummer, så vi kan tilbyde forestillinger på vidt forskellige niveauer. Det giver en virkelig god fleksibilitet.”

Hvad er dit forhold til Østerbro? Du bor på Vesterbro, kan jeg forstå

“Det er en bydel, hvor der er mange forskellige zoner, så den har mange forskellige ting at byde på. Bopa Plads bruger vi gerne, hvis vi skal koble lidt af og få vores egen arbejdsplads lidt på afstand. Bottega Estadio 1912 er også et fantastisk sted, hvor man kan sidde og spise og kigge ind på Østerbro Stadion, der er fantastisk smukt. Der er stor diversitet i byde len, hvilket jeg sætter stor pris på. Og så har jeg selv i mine unge år boet i både Vognmandsmarken og i Randersgade, hvilket også meget godt viser bydelens spændvidde” slutter Rikke Hedeager.

www.republique.dk

Related Articles