REMA 1000 ønsker at inspirere sine kunder til at spise sundere og mere bæredygtigt. Derfor starter de konceptet Nemt & Grønt, som handler om at discountkæden hver 14. dag lancerer lækre opskrifter med én grøntsag og én smagsgiver. Opskrifterne tilpasses årstidens grøntsager og er uhyre nemme at lave i en travl hverdag.
REMA 1000 vil gerne inspirere og motivere sine kunder til at spise sundere og hjælpe dem med at træffe mere bæredygtige valg. Der er nemlig et stort ønske i discountkæden om at få reduceret vores klimaaftryk ved at vælge flere klimavenlige løsninger. Helt konkret handler det om at få flyttet fokus fra at spise kød til at spise flere grøntsager.
”Vi ved godt, at vores kunder er presset i dagligdagen og tit vælger en aftensmad, som de har valgt mange gange før. Det er derfor et spørgsmål om at gøre det superenkelt for folk, hvis vi skal prøve at ændre på deres madvaner. Derfor har vi skabt et meget enkelt madkoncept, som er nemt at gå til,” siger Kategorichef Jeppe Løkke Henriksen, som er ansvarlig for Nemt & Grønt i REMA 1000.
Grøntsager i sæson
Det har discountkæden gjort ved for det første at kigge på, hvilke grøntsager, der er i sæson i løbet af året. Samt at gøre tilberedningen enkel, simpel og på en måde, så grøntsagerne bliver så lækre og indbydende som muligt.
”Grøntsager kan jo smage afsindigt godt og være sprøde og knasende. Og hvis man så bare tilsætter én enkelt lille smagsgiver, kan det gøre en verden til forskel. De opskrifter, vi har udviklet til vores nye grønne koncept, består af én grøntsag og én smagsgiver. Det kan for eksempel være en opskrift med hjertesalat og en vinaigrettedressing.
Opskriften går helt enkelt ud på, at man køber en eller flere hjertesalater, halverer dem og smider dem på en pande med noget olie i kort tid. Vinaigrette kommer i en pulverform, så den rør man op med lidt vand og olie, og lægger den hen over hjertesalaten. Så har man en færdig ret,” siger Jeppe Løkke Henriksen og forklarer, at man også kan tage et økologisk spidskål og dele det i kvarte, lægge lidt teriyaki glaze på med en pensel og give det 10 minutter i ovnen. Det er sådan, at alle retter er bygget op: Én enkel grøntsag og én enkel smagsgiver. Så har man noget, der er nemt at lave og smager supergodt, pointerer han.
Tilgængeligt for alle
REMA 1000 vil lancere en ny opskrift hver 14. dag, og de agter at køre en markedsføringsindsats for Nemt & Grønt. Det vil blive eksponeret i alle butikker, på deres medieplatforme og i tilbudsaviserne.
”Det skal frem og stå i vores butikker, så det er tilgængeligt for alle. Så har man et enkelt koncept i vores frugt- og grøntafdeling, hvor man kan se, hvor den pågældende grøntsag og smagsgiver til opskriften er henne. Der vil også være en opskrift og en QR-kode, så man kan gå ind på vores platforme og finde opskrifterne der. Og så er det bare om at gå hjem og gå i gang,” opfordrer Jeppe Løkke Henriksen.
Hvis REMA 1000 lykkes med konceptet, håber de, at deres kunder i højere grad kigger på, hvilke grøntsager, de ønsker at købe og så overveje, om de skal have noget kød til. Butikskæden ønsker nemlig stærkt at vende tænkningen i forhold til mad på hovedet, så folk tænker på grøntsager først, hver gang de køber ind.
Billig løsning
Udover at Nemt & Grønt er en sund og lækker løsning, er det også en billig løsning. REMA 1000 lægger ud med hjertesalat og vinaigrettebrev, hvor salaten koster 12 kr., mens vinaigrettebrevet koster 5 kr.
”Så kan man altid diskutere, om man kan blive mæt af to hjertesalater, der er skåret over på midten. Her vil nogle sige, at de skal have lidt brød og måske lidt bulgur til for at blive mæt, mens andre skal have noge mere som for eksempel et stykke lyst kød eller lignende. Det er et forsøg på at inspirere vores kunder til, at grøntsager godt kan være både lækre og sprøde,” påpeger Jeppe Løkke Henriksen.
Første skridt i en proces
Når REMA 1000 første gang har markedsført en smagsgiver sammen med grøntsagen i Frugt og Grøntafdelingen i 14 dage, kommer smagsgiveren bagefter over på butikkens kolonialhylde, så man altid kan finde smagsgiveren der. Når de har benyttet alle de smagsgivere, der er med i det nye grønne koncept, kan alle smagsgiverne findes fast i butikkernes sortiment.
“Det her er vores først skridt i en proces. Næste skridt er flere smagsgivere eventuelt i nogle større enheder, så vores kunder selv kan lege med opskrifterne derhjemme. Når man først har prøvet at lave de her opskrifter nogle gange, får man forhåbentlig nogle idéer til selv at prøve nogle andre muligheder. Vores koncept Nemt & Grønt er tænkt som at være en stor hjælp til hverdagen, men de nye retter er så lækre og velsmagende, at man sagtens kan servere dem som tilbehør, når man får gæster lørdag aften”, slutter Jeppe Løkke Henriksen.
REMA 1000 · Se mere på rema1000.dk