På Københavns Skole & Idrætsakademi lærer eleverne, udover at dygtiggøre sig i en række sportsgrene og rent fagligt, også at leve sundt i forhold til både motion, kost og gode søvnvaner.
Københavns Skole & Idrætsakademi på Gartnerivej er en skole, hvor man fast hver dag kan spille fodbold eller tennis og få undervisning af en række dygtige trænere samtidig med, at den faglige undervisning er tænkt ind i forhold til sporten og det sociale liv ved siden af. Idrætsskolen er et skoletilbud fra 0.-9. klasse og har eksisteret siden 2014. For at komme gennem nåleøjet, skal man til optagelsesprøve i fodbold eller tennis, der er skolens sportsgrene, samt til en optagelses-samtale, såfremt optagelses-prøven klares tilfredsstillende. For skoleleder og en af initiativtagerne til skolen, Johnny Wetterstein, handler den sportslige indsats om, at eleverne ind i voksenlivet kan dyrke idræt på højt niveau:
”Vi arbejder til dels efter princippet om, hvis du vil være god til noget, skal du træne i mindst 10.000 timer. Det svarer vel til at træne 20 timer om ugen. Det er det samme, som hvis du vil være en dygtig musiker eller kunstner. Man er nødt til at træne meget, hvis man gerne vil blive rigtig dygtig,” forklarer han og fortsætter: ”Skolen er sat i verden for at give børn, der gerne vil nå langt med deres sport, en mulighed for at få en stor træningsmængde til at passe sammen med skolegang, familieliv, venner og alle de andre forskellige sociale former på en optimal måde,” siger Johnny Wetterstein.
Spis sundt og sov godt
Sundhed er et vigtigt aspekt på skolen. Hvis man lever sundt og er opmærksom på, hvordan ens krop performer bedst, er det blandt andet vigtigt at fokusere på god kost og masser af søvn, forklarer Johnny Wetterstein. ”Eleverne skal have de rigtige kulhydrater og proteiner for at kunne holde til træningen og de mange aktiviteter. Deres hjerner skal også være klar til de forskellige fag. Udover en god kost skal de også sørge for at få sovet tilstrækkeligt, fordi søvn er vigtig for god restitution.” ”Eleverne har derfor en ordentlig madpakke med, for på skolen kan man ikke klare sig med lyst brød og Nutella. I madkundskab sætter vi fokus på mad, der er godt og sundt på samme tid, og generelt retter vi søgelyset mod forhold som længerevarende og gode kulhydrater i for eksempel frugt og grønt. Mange af vores ældre elever er bevidste om, hvordan de skal tackle deres kostpolitik i forhold til, hvornår de eksempelvis skal spille kampe, hvilket kun er godt,” konstaterer Johnny Wetterstein.
Fysisk og mentalt parat
Herudover handler sundhed også om at dyrke en masse god motion, hvilket jo er noget, vi gør for fulde omdrejninger på skolen, forklarer skolelederen. ”Vi træner både om morgenen og om eftermiddagen. I udskolingen vil eleverne nå så langt som muligt med deres idræt og gerne blive en del af landsholdene i fodbold og tennis. Det kræver meget, men jeg tror alle lidt større elever på skolen er bevidste om, at hvis man skal træne meget og spille en masse kampe, er man nødt til at spise rigtigt og få en masse god søvn. Samtidig vil jeg påstå, at vores elever er meget skoleparate og gode til indlæring, fordi de er fysisk og mentalt kapable til at modtage undervisning takket være al motionen og den sunde kost.”
Højt fagligt niveau
Alle skolens lærere er læreruddannet og underviser i deres linjefag, så man sikrer et højt fagligt niveau. Akademitrænerne er uddannede trænere på højt niveau og har mange års erfaring med talentudvikling af børn inden for fodbold og tennis. Selv om fokus helt klart ligger på at udvikle eleverne til at konkurrere på højeste niveau bagefter, lægges der ’blidt’ ud i indskolingsklasserne med motorik, leg og bevægelse. Fra og med 3. og 4. klasse er der langt mere fokus på at træne og udvikle sig inden for fodbold og tennis. Hvis man starter i 0. klasse, behøver man ikke at dyrke en af de to sportsgrene, men det er et krav i de større klasser.
Må gerne lave fejl
Skolen tænker på eleverne som hele mennesker, og derfor har de bl.a. tilknyttet sportspsykologer og yogaundervisere. ”Vi arbejder også efter begrebet Growth Mindset, som kort fortalt handler om, at man ikke lukker ned for sig selv, hvis tingene ikke går, som man havde håbet. Eleverne skal se modgang og nederlag som en udfordring og tænke ud af boksen. Det er legalt at lave fejl, da det er gennem vore fejl, at vi lærer noget nyt. Jeg oplever, at det virker, da vore elever er supermotiverede og engagerede,” fortæller Johnny Wetterstein
Københavns Skole & Idrætsakademi · Gartnerivej 9 · 2100 Kbh. Ø
Tlf. 50 50 87 93 · Du kan læse mere på www.kbhadakemiet.dk