Garantmodellen lever på Østerbro

Af Susanne

Hos Sparekassen Danmark på Kristianiagade 7 betyder den lokale forankring på Østerbro meget, og de bidrager med mange forskellige samarbejder og sponsorater i lokalområdet.

For lidt over ét år siden åbnede Sparekassen Danmark en helt ny afdeling for privatkunder på Kristianiagade 7 tæt på Østerport Station. Afdelingen ligger i en smuk ejendom med en spændende historie. Bygningen blev opført i 1898 efter tegninger af Johan Schrøder, til en af Magasins medstiftere og har sidenhen bl.a. været hjemsted for Dansk Arbejdsgiverforening. Udover at huse afdelingen for privatkunder, er ejendommen samtidig hjemsted for Sparekassen Danmarks afdelinger Erhverv København og Private Banking København.

Sparekassen, der har rødder i Nordjylland, har været i København siden 2006, og de er i dag på fem adresser i hovedstaden. Sparekassen er Danmarks syvendestørste pengeinstitut og landets største garantsparekasse med snart 385.000 kunder samt 1.700 medarbejdere. De er
en markant spiller på pengeinstitutmarkedet.

Logo tæt på hjertet

Ifølge afdelingsdirektør Pernille Okholm Hein er det et meget bevidst valg, at de har åbnet en afdeling på Østerbro, da de andre afdelinger i København, som ligger på Frederiksberg, Amagerbrogade, Gl. Strand og Rådhuspladsen, engagerer sig i andre lokalområder i København. Med fem afdelinger og mere end 100 medarbejdere har sparekassen efterhånden vokset sig stor i hovedstaden, hvor man oftere og oftere støder på deres grønne logo. 

”Missionen med Østerbro-afdelingen er, at vi gerne vil være en lokal sparekasse, der bidrager med forskellige samarbejder og sponsorater på Østerbro. Da vi er en garantsparekasse, som er en selvejende institution, kan vi tillade os at bruge penge på at støtte nogle gode initiativer og formål i lokalområdet. Derfor har vi blandt andet valgt at gå med i Østerbros Handelsforening, hvor vi er hovedsponsor. Vi bidrager bl.a. til at juletræet hvert år kommer op på Trianglen, ligesom vi i samarbejde med Handelsforeningen og Østerbro Lokaludvalg har hjulpet med også at få trukket Copenhagen Light Festival til Østerbro,” siger Pernille Okholm Hein og tilføjer: ”Vi prøver at støtte de lokale ildsjæle, og det skyldes blandt andet, at vi ser os selv som værende lokale ildsjæle. Vi er sikre på, at vores medarbejdere har vores logo tæt på hjertet, og det betyder f.eks., at vi alle arbejder for at hjælpe de små og lokale foreninger.”

Brænder for de lokale foreninger

Faktisk brænder de så meget for lokale foreninger, at de er hovedsponsor for B.93 samt sponsorerer hold i både BK Skjold og Boldklubben Victoria. ”Det er jo ikke fordi, at vi bare har en stor pose penge vi kan dele ud af, men vi føler, at vi kan gøre en positiv forskel her i vores lokalområde, hvilket er en del af vores formål som sparekasse,” siger Pernille Okholm Hein. Det betyder, at de også gør meget ud af at hjælpe de små frivillige foreninger og initiativer. Dem, som måske bliver lidt klemt andre steder, da det kan være en udfordring at have en foreningskonto, forklarer afdelingsdirektøren. ”Vi ved en masse om, at de lokale ildsjæle somme tider skal bæres frem. Det har vi et helt specielt set-up for, hvor vores foreningsservice kan hjælpe med konti, netbank osv. Jeg synes personligt, at det er dejligt, at vi vil de her små ting, og at vi kan gøre en forskel i det store billede.”

Hepper på deres kunder

Udover en tilknytning til lokalområdet betyder den personlige relation også noget for kunderne. At der er
tid og mulighed i sparekassen til, at medarbejderne kan huske, hvem de forskellige kunder er. Pernille Okholm Hein siger, at Sparekassen Danmark Østerbro ”hepper på deres kunder”, og at medarbejderne kan mærke, at kunderne har tillid til, at deres økonomi er noget, de arbejder sammen omkring. Det er derfor vigtigt, at kunderne kan få fat på rådgiverne hos Sparekassen Danmark, når de henvender sig: 

”Kunderne er de vigtigste for os, og vi skal derfor passe rigtigt godt på dem. Derfor er det naturligt for os, at vi er tilgængelige. Mine kollegaer og jeg er meget løsningsorienterede, og vi er vant til at tage beslutninger. Her er ikke fire led op til dem, der siger ja eller nej. Det gør, at vi kan reagere forholdsvis hurtigt ift. de kunder, der har brug for et boligkøb eller lignende. Vi sætter også en ære i kunne tage os godt af de kunder, der gerne vil os. Her er ikke nogen telefonkø, og kunderne har vores direkte mail og mobilnummer. Langt de fleste af mine kunder sender en SMS, når de skal bruge mig, så vi er helt dernede og i øjenhøjde med hinanden. Det handler meget om at have tillid til hinanden og løse tingene sammen. Jeg tror, det er derfor, vi får så mange nye kunder, da de eksisterende føler, de bliver godt behandlet her,” konkluderer Pernille Okholm Hein.     

I øjenhøjde med kunderne

Østerbro-afdelingen ligger tæt på Østerport Station, og det er nemt at komme til og fra adressen med bil. Det er ikke nogen tilfældighed. Sparekassen Danmark synes, det er vigtigt at være i øjenhøjde med sine kunder, så de holder lige så ofte fysiske møder med kunderne som online.


”Det er op til den enkelte kundes behov, hvordan og hvor et møde skal foregå. Jeg holder meget af at hjælpe kunderne, som er meget velkomne herinde,” understreger Pernille Okholm Hein. Hun kan efter lidt mere end ét års tilstedeværelse tydeligt mærke, at interessen for sparekassen i lokalområdet er overvældende stor. ”Det er tydeligt, at folk, der bor på Østerbro, virkelig gerne vil Østerbro. Det
var en helt rigtig beslutning, at vi skulle åbne en afdeling her, hvor der er et helt særlig tilhørs-
forhold til området.”


Sparekassen Danmark · Kristianiagade 7 · Tlf.  82 22 90 00 · Østerbro afd. 96 57 58 90 · www.spard.dk · mail: oesterbro@spard.dk    

Related Articles