Good Boys Agency arbejder for at skabe mindeværdige oplevelser og lade mennesker mødes i fællesskaber. De udvikler og producerer større kulturelle begivenheder og events og står blandt andet bag festivalen Musik i Lejet og Sommersol på slottet.
Kultur- og Eventbureauet Good Boys Agency, der har kontor på Rønnegade 9 på Østerbro, var for nyligt – ufrivilligt – i fokus i forbindelse med, at Gribskov Kommunes byråd stemte om en lokalplan i forbindelse med festivalen Musik i Lejet. Det er nemlig bureauet, der i sin tid startede den populære festival, og som stadig står for hele arrangementet. Det vakte derfor stor glæde for alle i Good Boys Agency, at byrådet sagde ja til at ændre i lokalplanen, så Musik i Lejet også kan afvikles i 2024.
Udgangspunktet for kultur- og eventbureauet er Musik i Lejet, der i 2009 startede som en fest for venner i Tisvilde. Tvillingebrødrene Andreas og Kristian Grauengaard ønskede at skabe oplevelser mellem mennesker og lade folk mødes på kryds og tværs. “Hvis man kigger på det, er der faktisk ret få steder, hvor mennesker i deres daglige liv kan mødes uden nogen form for forpligtelser. På en festival har man friheden til at vælge selv, fordi der er så mange kultur-, smags- og kunstoplevelser på kryds og tværs af hinanden. Det er det, vi har bragt med ind i Good Boys Agency, hvor vi arrangerer de store events,” siger Andreas Grauengaard og tilføjer: “Det er gået fra at være en hobby til at være en levevej.”
Folkefest på Østerbro
Good Boys Agency startede i 2017, fordi de havde lyst til at bruge alle de kundskaber, de havde fået med i bagagen takket være de otte år med Musik i Lejet. “Vi havde lyst til at skabe andre ting med den viden, vi havde fået opbygget. Det har ført til en række forskellige events som eksempelvis Sommersol på Slottet, de kommende Sommersol i Bakkerne i Hobro og Ø Festival på Langeland til sommer samt Festivélo i forbindelse med Tour de France-løbet i København i 2022. Her afholdt vi festivalen i Fælledparken med storskærm og forskellige oplevelsesområder med fokus på ’Sport og sundhed i byrummet’. Der var fyldt med aktiviteter, talks, koncerter, food trucks og barer, og der kom hele 40.000 mennesker over de to dage i juli 2022. Festivélo var en folkefest og skabte noget helt særligt på Østerbro,” fortæller Andreas Grauengaard.
’Tvunget’ til Østerbro
At bureauet holder til på Østerbro, skyldes i virkeligheden corona-pandemien. Da alting lukkede ned, blev kontorom-kostningerne for lokalet på Ravnsborgsgade på Nørrebro for høje. Tre uger efter nedlukningen på Nørrebro kom kompensationspakkerne ifb. med coronaen heldigvis, så Good Boys Agency kunne fortsætte og lave det, de er gladest for, nemlig at samle mennesker: “Hvis man skal hive noget positivt ud af coronaen og opsigelsen af vores kontor på Nørrebro, er det, at vi fik mulighed for at finde optimale kontorlokaler. Da jeg selv bor på Østerbro, kiggede jeg i nærområdet og fandt nogle virkelig velegnede lokaler på Rønnegade. Meget af kvarteret i området på ydre Østerbro bærer præg af, at det engang har været brugt til erhverv, så vi har blandt andet en stor kælder, der er perfekt til opmagasinering af al vores habengut. Og så har vi fine kontorer ovenpå til alle 12 medarbejdere i Good Boys Agency,” siger Andreas Grauengaard, der tilføjer, at det mest er i vinterhalvåret, de sidder på kontoret, da tiden om sommeren bruges på de forskellige events og festivaler.
Langeland som hovednavn
Den oprindelige Langelandsfestival lukkede i 2022, men genopstår denne sommer under navnet Ø Festival Langeland med Good Boys Agency som arrangør. Her bliver et af hovednavnene på festivalen øen Langeland, som Andreas Grauengaard formulerer det: “Mange af oplevelserne på festivalen orienterer sig mod Langeland sammen med musikprogrammet og mad og drikke. Det bliver nærmest som et højskoleprogram, hvor man kan opleve at interagere med forskellige hobbies, som at tage på tangsafari eller keramikkursus m.v. Det tror vi på, er en måde, som festivaler i fremtiden kommer til at udvikle sig hen imod. Folk vil gerne dygtiggøre sig i ting og være med
i nogle aktiviteter, der ikke kun handler om musik og underholdning, men om alle mulige spændende hobbies.”
Glæder sig over opbakning
Som nævnt i indledningen er der ved at blive ændret i Gribskov Kommunes lokalplan, så Musik i Lejet kan afholdes til sommer. Byrådet sagde med et meget stort flertal ja til, at det skal blive muligt at feste og hygge sig fra den 18. – 20. juli i Tisvilde, og den opbakning glæder naturligvis Good Boys Agency og Andreas Grauengaard: “Vi gik jo i gang med at planlægge årets festival allerede kort tid efter den sluttede sidste år, så vi har gået og lagt planer for Musik i Lejet i syv måneder. Derfor er vi utroligt lettede over, at vi kan fortsætte. Og det er dejligt, at både byrådet og så mange mennesker bakker op om vores årlige arrangement,” konkluderer han.
Festival i stedet for ferie
I disse år vil rigtig mange danskere gerne på festival. De er blevet en utrolig populær oplevelsesmulighed, der for eksempel kan gå ind og erstatte en ferierejse. “Der popper hele tiden nye festivaler op, og der er virkelig mange, der gerne vil på festival. Det er blevet en ny form for ferie, hvor man kan lave noget end at ligge ved en pool. På en festival får man en masse oplevelser, og man er sammen på en anden måde. Ofte tager folk på festival sammen med andre, så det er en meget social oplevelse,” pointerer Andreas Grauengaard og fortsætter:
“Vi ønsker med vores festivaler også at styrke det lokale tilhørsforhold. Derfor bruger vi så vidt muligt lokale leverandører, og vi kigger på, hvad der sker omkring det sted, hvor festivalen afholdes. Samt hvilke mennesker, der er med til at sætte kulør på et lokalområde. Der er altid nogle mennesker, butikker eller virksomheder, der er med til at sætte en dagsorden, det sted, man er. Og så er der nogle ting, der giver sig selv i forhold til, hvor man er. Når vi som i Charlottenlund er ved et slot, er der en historik der, som er spændende. I Hobro, hvor Sommersol skal afholdes ved Bramslev Bakker, er det et billedskønt og fredet naturområde, som vi inddrager sammen med festivalen.”
Good Boys Agency · Rønnegade 9 · Tlf. 2 627 91 66 · www.gb-agency.dk