Et vigtigt bidrag til at spare penge

Af Susanne

Hos REMA 1000 er det muligt at spare penge på indkøbet, hvis man er opmærksom på de gode tilbud, vælger discountkædens egne og billigere mærkevarer samt undgår madspild. Alt sammen noget, der er værd at gøre i en tid, hvor inflationen hærger og leveomkostningerne vokser eksplosivt.

Discount med holdning er overskriften på REMA 1000s arbejde med samfundsansvar og handler om at sætte fokus på nogle af de områder, hvor de kan gøre en positiv forskel – for eksempel økologi, sundere produkter, danskproducerede varer m.v. Det er en proces, de arbejder med hele tiden. Men lige for tiden påvirker udviklingen i verden desværre os alle sammen på en ikke særlig positiv måde, herunder selvfølgelig også REMA 1000. Det har blandt andet betydet, at der er pres på forsyningskæderne, så det kan være svært at skaffe varer nok. Det kan eksempelvis skyldes mangel på råvarer eller emballage, for få mikrochips til bilerne osv. Denne udvikling kombineret med, at el- og energipriserne er eksploderet, og at transportudgifterne derfor er skudt i vejret, har udløst ’den perfekte storm’.

”Alt, der påvirker vores leveomkostninger, er stort set blevet meget dyrere på kort tid. Vi er alle som forbrugere blevet ramt og kan kigge ind i en privatøkonomi, der er kommet under pres. Alt stiger og mange skal finde flere tusinde ekstra kroner frem om måneden for at kunne betale de voksende udgifter. Hos REMA 1000 fokuserer vi stadig på holdninger omkring økologi og andet, men vi ønsker også at bidrage til, at man kan spare nogle penge på sine indkøb. Det kan man blandt andet gøre ved at være opmærksom på de gode tilbud, og ved at vælge dem, når du er i butikken. Her er altså en del penge at spare,” forklarer Anders Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000.

Man kan også søge hen i mod billigere alternativer end mærkevarerne, understreger han. ”Vi har arbejdet massivt med vores egne REMA 1000 varer, som er billigere end mærkevarerne. Det er vores egne varer, og det forpligter. Står der REMA 1000 på, skal vi kunne stå 100 % inde for det, og det kan vi. Vi er stolte af at sælge vores egne varer.”

Value for money
Hos REMA 1000 fokuserer man altid på at have de helt rigtige varer til en lav pris og i en god kvalitet. Det er et både og, fortæller Anders Jensen: ”Det er mit mantra igennem 30 år. Hvis det kun handler om pris, vil vi allesammen handle dér, hvor priserne er lavest. Eller hvis det kun handler om kvalitet, vil alle handle et andet sted. Men det handler jo om value for money – værdi for pengene. Hvis du køber en vare, skal du blive positivt overrasket. Pris giver førstegangskøb, mens kvalitet giver genkøb. Køber vi noget meget billigt, som for eksempel smager dårligt, køber vi det ikke igen, selvom det er meget billigt,” påpeger han. Derfor arbejder REMA 1000 benhårdt på, at deres varer har en kvalitet, der lever op til de bedste brands. ”Vi tester og smager vores egne varer løbende, så vi er sikre på, at de kvalitets- og smagsmæssigt er på plads. REMA 1000 lever af at sælge varer, og kunderne ved godt, hvad de skal have, og hvad der er godt og skidt. Så det med at lige smide noget vand i produktet eller forringe det på anden vis for at spare nogle penge, gider folk ikke i længden. Derfor er kvalitet alfa og omega for os,” siger Anders Jensen.

Behøver ikke smide mad ud
Et andet fokusområde er madspild. Her sælger discountkæden ofte mad i mindre størrelser, som passer til forbruget, så man ikke behøver at smide mad ud. REMA 1000 kommer også med opskrifter til, at man bruger sine madrester klogt for at begrænse spildet.

De sætter også ofte prisen ned på varer, der nærmer sig sidste holdbarhedsdato. ”Hvis man alligevel skal bruge varen den dag, man handler ind, gør det jo ikke noget, at holdbarheden er ved at udløbe. Så her kan der også være penge at spare. Man skal kun købe det, man skal bruge, da vi ikke har nogle mængderabatter. Alle disse ting gør, at det kan hjælpe vores kunder til, at de ikke bruger unødige penge, når de er ude at handle,” konkluderer Anders Jensen.

Design der ligner en million
Derfor har REMA 1000 også investeret i at lave designs, der ligner en million. Bare fordi det er billigt, behøver det ikke at være grimt. Samtidig skal det også være funktionelt. ”Det er et forsøg på at skabe vores egne mærkevarer. Men hvis du kigger på en anden mærkevare og en REMA 1000 mærkevare, kan der være en ret stor prisforskel. Så mange vil sikkert prøve et REMA 1000 produkt og få en god oplevelse med det. Det er en måde til at spare lidt penge på sin privatøkonomi,” siger Anders Jensen.


REMA 1000
Se mere på shop.rema1000.dk

Related Articles