REMA 1000: Slut med at transportere varer med fly

Af Susanne

Mindre klimabelastende transport er et vigtigt område for discountkæden REMA 1000, som derfor stopper transport af varer med fly.

Bæredygtighed og klimaet er i den grad midtpunkt for en debat herhjemme, og stort set alle er enige om, at vi er nødt til at gøre noget, hvis vi skal stoppe de mange negative konsekvenser for klimaet. Discountkæden REMA 1000 tager i den forbindelse et globalt medansvar og arbejder med et skarpt fokus på miljø og klima. De har i flere år iværksat en række initiativer, der skal være med til at bidrage positivt i forhold til miljø og klima. Det gælder blandt andet initiativer inden for madspild, brugen af emballage og plast, flere økologiske fødevarer og klimavenlig transport.

Ambitionen er, at de skal være med til at skabe forandring for klimaet og skubbe på udviklingen gennem konkrete tiltag og tydelige holdninger. Det har for eksempel udmøntet sig i arbejdet med at begrænse flytransport, som er den mest klimabelastende transportmåde. REMA 1000 har således besluttet, at de fremover ikke skal have deres varer transporteret med fly. Det er noget af et nybrud inden for dagligvarebranchen, som i årevis blandt andet har benyttet flytransport til frugt og grønt samt til nonfoodvarer.

”Vi har i de seneste år fået langt de fleste af vores varer fra Danmark og Europa, men vi har også varer, vi har fået fløjet hjem. Det stopper vi nu, dels fordi vi altid har arbejdet på at få vores varer fra steder tæt på, hvor vi bor, dels på grund af den aktuelle klimadagsorden. Én ting er at transportere mennesker med fly, men når vi ved, hvor klimabelastende flytransport er, er transport med skib eller lastbil en langt bedre løsning, når der skal transporteres varer,” forklarer Jonas Schrøder, kommunikationschef i REMA 1000 og tilføjer:

”Det giver desuden den positive sideeffekt, at man fremover vil opleve, at vi i endnu højere grad vil have varer, der er i sæson, på hylderne,” siger han.

Kunderne er klar til det
Danskerne bliver generelt mere og mere opmærksomme på, hvad de spiser. Det handler selvfølgelig om, hvad der smager godt, men også om, hvad der er i sæson, og hvad der er dansk. Det er f.eks. tilfældet med jordbær, hvor danske jordbær i sæson smager fantastisk, når de er i sæson.

”Vi vil gerne være med til at skubbe på den udvikling, at vi primært fører lokale produkter, og vi er helt overbeviste om, at kunderne er klar til det,” pointerer Jonas Schrøder.

Beslutningen om ikke at bruge flytransport har især betydning for frugt og grønt uden for sæsonen. Men mange varer, der tidligere blev transporteret med fly, kan i dag sagtens transporteres med skib i stedet. Jonas Schrøder nævner grøntsager og bær fra Syd- og Mellemamerika, der allerede i dag sejles til Danmark i stedet for at blive transporteret med fly, som det tidligere har været kutyme.

Indarbejde andre vaner
De nye tiltag kræver, at REMA 1000 ændrer i visse af deres indkøb- og marketingforhold, men det er ifølge kommunikationschefen et spørgsmål om at indarbejde nye vaner. Det kan eksempelvis være, at en kampagne for et nonfoodprodukt ikke skal med i tilbudsaviserne, da de skal iværksættes otte uger, inden, aviserne når ud til forbrugerne, fortæller Jonas Schrøder.

”Hvis vi er usikre på, om visse varer ikke når at komme til landet på det rigtige tidspunkt, skal vi bruge digitale kampagner i stedet for at bruge vores tilbudsaviser. Et andet område, hvor vi som virksomhed for eksempel har ændret vores indkøbsvaner, handler om æbler, hvor vi ikke længere har de samme sorter i butikkerne hele året rundt. Desuden er vi begyndt at sælge mere 2. sorteringsfrugt og grønt, som måske ikke er helt så flot og fotogent som 1. sorteringsvarerne, men som smager af det samme, og som vi kan få transporteret hertil på en mindre klimabelastende måde. Kunderne accepterer i dag i langt højere grad end tidligere, at frugt og grønt ikke behøver at se fejlfri ud. Så ændrede vaner hos vores kunder og os selv er med til, at vi fremover ikke har brug for at transportere vores varer med fly, og det glæder mig meget, at vi har fået endnu et eksempel på, at kunderne har fuld tillid til vores varer,” slutter Jonas Schrøder.

En enkelt vare bliver dog stadig fløjet hjem også efter nytår, og det er roser fra Kenya, som REMA 1000 har kontrakt med leverandøren på til 2023. Og også visse delkomponenter til færdige varer, f.eks. bliver stiklinger til blomster, der vokser op i Holland, bliver nogle gange fløjet hjem fra bl.a. Sydamerika.

Det viser bare, at der altid er mere at gøre – men i forhold til alle vores helt store, primære og direkte leverandører og varer, kan vi nu stoppe med at flyve dem hjem.


REMA · Se mere på ansvarlighed.rema1000.dk og madspild.rema1000.dk

Related Articles