Tidligere tunnelfabrik i Ydre Nordhavn skal laves om til kulturpalads med spisesteder, gadesport og studieboliger.
Af: Lars Graabek – Mit Østerbro. Foto: By & Havn
For 20 år siden blev Øresundsforbindelsens store og massive tunnelelementer støbt der. Nu skal den 261 m lange og 125 m brede fabrikshal i Københavns Ydre Nordhavn omdannes til et gigantisk kulturhus. I den store hal skal der skabes plads til værksteder, billige kontorpladser, studieboliger, kunst og design og til rum for leg og bevægelse. ”Vi har ikke lagt os fast på noget. Vi kan bare se, at de her haller er så store, at vi kan arbejde med en meget fleksibel vision, og det kunne være fedt at bruge dem til noget, der er ekstraordinært,” siger Anne Skovbro, direktør i By & Havn, som ejer tunnelfabrikken, og som står bag de spændende udviklingsplaner.
Partnerskaber bag hus
Det 18.000 m2 imposante kompleks skal udstyres med flere etager, som vil gøre arealet langt større. By & Havn vil selv bygge om og drive Tunnelfabrikken. Men det skal dog ske i et partnerskab med for eksempel pensionskasser og andre ejendomsinvestorer, som ønsker at bygge i Ydre Nordhavn, når der om få år bliver åbnet for udvikling af området. Ifølge pressemeddelelsen fra By & Havn kan Tunnelfabrikken, om alt går vel, stå ombygget og klar allerede om tre år.
650.000 kubikmeter beton
I 1990’erne blev hallerne bygget til at støbe de 20 gigantiske tunnelelementer, som vejede 55.000 tons, til Øresundsforbindelsen. Fra 1996 arbejdede 400 mand i toholdsskift med jernbinding og støbning. På kun 24 måneder – 6 uger hurtigere end planlagt – blev der i Nordhavn støbt 650.000 kubikmeter beton. Det svarer til 93.000 fuldt lastede betonbiler, der, hvis de holdt på række, ville danne en kolonne på omkring 750 kilometer.
Efter den sidste støbning i 1998 kunne fabrikken let have været en saga. Hvis altså det ikke lige havde været for den passage i den politiske aftale om Øresunds-broen, som bandt Københavns Havn til at købe hallen for 20 millioner kroner.
I 2007 blev havnen sammenlagt med Ørestadsselskabet. Tunnelfabrikken endte dermed i det, der i dag hedder By & Havn. Halkomplekset har undervejs været benyttet som skueplads for skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møllers berygtede modeller i skala 1:1 af Operaens facade. Det bruges i dag til opbevaring af sejlbåde, årlige udstillinger af Tømrerforbundets svendestykker og Grønnegårds Teatrets kulisser.
“Vi ønsker at skabe bykvarterer, hvor folk har lyst til at flytte ind og blive på lang sigt. Det kan historiske rammer og kulturhuse, hvor man kan hygge sig og få oplevelser, være med til,” siger direktør Anne Skovbro, By & Havn.
Kilder: By & Havn, Politiken