TapIT er en teknologisk genistreg der skal gøre livet lettere for både ansatte og gæster i caféer og restauranter landet over. Virksomheden er startet af den efterhånden rutinerede iværksætter Martin Andsager.
I 2016 foretog BT en afstemning omkring servicen i de danske restauranter og cafeer. Blandt 4000 besvarelser kunne avisen konkludere, at danskerne i overvejende grad mente, at serviceniveauet var dalende. Faktisk mente hele 68% at servicen ikke var god nok.
TapIT er en nystartet dansk virksomhed, der netop mener at kunne gøre op med den dårlige service ved hjælp af en sammentænkning af teknologi og service. TapIT er et system, der gør det muligt for besøgende gæster på restauranter og caféer at betjene sig selv. Når gæsterne således bliver tørstige, behøver de blot at bevæge sig mod nærmeste TapIT skærm, hvor de kan udvælge sig deres foretrukne drik og både betale og skænke til sig selv. Den Nordamerikanske pendant, ipourit, der dog kun skænker øl, har kunnet berette om, at systemet er så tilgængeligt, at der har været en stigning i alkoholsalget på 39%. Dertil fortæller Martin Andsager, at systemet har et spild på 20% mindre i forhold til fustager der ikke er koblet til et lignende styresystem, og man kan dermed i den grad forvente en øget indtjening. Selvom systemet måske kan lyde en kende upersonligt, er der ingen tvivl for Martin Andsager om, at selvbetjeningsteknologi er kommet for at blive.
Gladere kunder
Et af de argumenter der fik Martin Andsager til at tro helt og holdent på konceptet er, at man kan have færre medarbejdere uden at skulle gå på kompromis med servicen. Alt hvad der i essensen er behov for med TapIT, er en der kan skifte fustagerne. Noget bartendere ofte allerede gør i forvejen oven i deres andre arbejdsopgaver.
Med kun en enkelt opgave for at holde TapIT kørende, kan de ansatte dermed forhåbentlig finde større tid og overskud til at tage sig af gæsterne. ”Og det betyder gladere kunder” pointerer Martin Andsager. Han uddyber desuden at de kan se, at selvservice løsningen gør, at gæsterne kommer hinanden mere ved, og særligt mænd er draget af muligheden for at tappe-selv. ”Det er måske jager-genet, der kommer frem, når vi får mulighed for at tappe vores eget øl” griner Martin Andsager.
Hospitalitytech.com skrev i begyndelsen af 2017 en artikel om selv-service i restauranter og kunne konkludere at mange restaurantbesøgende rent faktisk finder en teknologisk spiseoplevelse sjov. Omkring en tredjedel af de adspurgte fortalte endda at de ville vælge en restaurant med flere teknologiske muligheder over en restaurant der havde færre. Også de danske kunder er store tilhængere af de elektroniske servicemuligheder og er også vant til de fordele selv-service kan bidrage med. Som man kan se i detailhandlen har Føtex længe gjort det med stor succes, mens også fakta nu sørger for at mulighederne for selvbetjening bliver større.
Fordelene fra et serviceperspektiv
For at vende lidt tilbage til hvad TapIT rent faktisk kan betyde for de ansatte, vil jeg trække på mine egne erfaringer udi servicefaget. For caféen, baren eller restauranten hvor processen mellem en bestilling modtages til drikkevarerne serveres, er der omkring syv trin en drikkevarebestilling skal igennem for at komme frem til den tørstige gæst.
Det kræver både en hel del kommunikation mellem gæst og tjener, men også indbyrdes imellem personalet. Når bestillingen er nået frem til bartenderen må man desuden forvente nogen ventetid på en travl dag, da alle de forudgående bestillinger jo åbenlyst skal skænkes først.
Arbejdet i restaurationsbranchen er bestemt ikke for skrøbelige personligheder, og der er ingen tvivl om, at lange, travle arbejdsdage, mystiske arbejdstimer uden tillæg til allerede dårlig løn og uden udsigt til drikkepenge, bestemt påvirker serviceniveaet. Særligt for hoteller, konferencecentre og spillesteder er der mange fordele at hente fortæller Martin Andsager. Betalingsmulighederne er nemlig omtrent ligeså mange, som der er drikkevarer til fustagerne, hvilket gør systemet endnu mere tilgængeligt. Man kan gøre brug af både google pay, apple pay, visa og hvis man således er tilknyttet et konferencecenter eller et hotel er det muligt at betale via et loyalitets- eller personalekort, eller endda sin hotelnøgle.
”Det giver mulighed for at tilbyde gæsterne let tilgængelige drikkevarer, men betyder også, at man kan tilbyde sit personale den luksus det er, at få en gratis fyraftensøl eller formiddags nitrogenkaffe til at komme igennem arbejdsdagen”, fortæller Martin Andsager. Indtil videre kan man tappe cocktails, vin, fadøl, nitrogenkaffe og den fermenterede the, Kombucha i TapIT. Når Cocktailsne bliver serveret fra fustager sikrer det desuden en ensartet oplevelse fortæller Martin Andsager, hvilket betyder, at det er langt lettere at sætte fingeren på eventuel utilfredshed.
Om serviceniveauet i restaurationsbranchen er blevet forbedret, her, over 2 år efter BT’s undersøgelse er foretaget, er ikke til at sige. Til gengæld kan man jo argumentere for, at det er vigtigt, at gøre hvad man kan, for at ens gæster får den bedste spiseoplevelse man på nogen måde kan stable på benene. TapIT er dermed en oplagt investering i fremtidens restaurant, café, bar, hotel, koncert og konference oplevelse.
TapIT · Larsbjørnstræde 3 · 1454 København · www.tapit.dk