REMA 1000 støtter dansk frugt og grønt

Af Susanne

Det er discountkæden REMA 1000s vision at støtte den danske produktion af unikke produkter inden for frugt og grønt, så de kan ligge på danskernes spiseborde også i fremtiden. Ønsket er at gøre produkternes rejse fra jord til bord tydeligere, ligesom ambitionen er at skabe gennemsigtighed i måden, produkterne produceres på.

Sensommeren og det tidlige efterår er den tid på året, hvor der er usædvanligt meget spiseklar frugt og grønt herhjemme. Det vrimler med lækre råvarer, der er lige til at sætte tænderne i. Det er et faktum, som discountkæden REMA 1000 har stærk fokus på. Derfor vil de gerne være med til at sikre, at der også i fremtiden dyrkes masser af frugt og grønt over hele landet. 

For frugt- og grøntudvalget er desværre presset herhjemme, og der bliver stadig færre, der har lyst til at arbejde med de gode danske råvarer og overtage fra den tidligere generation. For eksempel bliver der færre æble- og pæreplantager, og hvis vi ikke alle sammen gør noget, vil der være langt færre danske æbler og pærer på markedet i de kommende år og generationer.  

Savner det, når det er væk

”Det er tit sådan med os mennesker, at det er først, når vi ikke har tingene mere, at vi savner dem. Når de er der, tager vi dem for givet. Hvis en butik i midtbyen lukker, lyder der gerne et ramaskrig, men vi glemte jo selv at handle i dem undervejs i processen,” siger REMA 1000s indkøbs- og marketingdirektør, Anders René Jensen og fortsætter: 

”I REMA 1000 vil vi gerne tage et medansvar for, at den danske produktion af frugt og grønt kan fortsætte. Vi ønsker at hjælpe til med, at man rent faktisk kan leve af at producere disse ting. På sigt ønsker vi derfor at medvirke til, at der stadig bliver uddannet både landmænd og gartnere, og at det bliver attraktivt at gå ind i brancherne. Ligesom med vores jord til bord koncept, kigger vi strategisk på området og fremhæver alle de mange positive aspekter i forhold til de aktuelle dagsordener,” fastslår han. De dagsordener omhandler blandt andet danske arbejdspladser og dansk økonomi, men også den sunde livsstil og det mere klimavenlige samfund med grøn omstilling. For at få det mere i øjenhøjde med deres kunder, taler discountkæden gerne om, at vi alle sammen skal spise nogle flere gode danske råvarer og meget gerne i sæson. 

Få forbrugerne tættere på

”Vi taler desuden meget gerne om, hvor råvarerne kommer fra og hvilke producenter, der står bag. De bruger jo nær-mest hele deres liv og meget energi på at lave de her produkter. Det handler grundlæggende om at få forbrugerne tættere på produktionen, så de ved, hvad det kræver at skabe alle disse ting. Med det håber vi, at kunderne værdsætter det store arbejde lidt mere og måske også er klar til at betale lidt mere, så producenterne kan overleve. 

Hvis man har respekt for, hvad det kræver, kan gevinsten også være, at man ikke så nemt smider maden ud. Som jeg har sagt tidligere, skal vi tilbage til den måde, som vores bedsteforældre så på maden; Spise lidt mindre men bedre kød og med flere gode grøntsager på tallerkenen,” fortæller Anders René Jensen.

Langsigtet fokus på produktionen

For REMA 1000 gælder det sammen med producenterne om at fokusere langsigtet på produktionen, så de indgår flerårige aftaler, der gør det muligt at producere bedst muligt og mest effektivt. Efterfølgende skal REMA 1000 sørge for at få solgt varerne.  

I den forbindelse nævner Anders René Jensen eksemplet med den fynske æbleproducent Ørskov Food, som REMA 1000 forsøger at lave en masse god marketing omkring. ”Vi sætter fokus på deres spændende og mangfoldige æbleproduktion, så kunderne prioriterer at købe de danske produkter. Det samme samarbejde har vi med forskellige grøntsagsavlere. Budskabet til kunderne er; køb nu de gode råvarer, de er lige uden for vinduet! Sker det i sæson, er det kun endnu bedre,” påpeger han. 

Nemt og Grønt
En del af det handler også om, at REMA 1000 er med til at skabe inspiration til, hvordan man tilbereder maden på en nem og lækker måde. Som for eksempel deres nye koncept Nemt og Grønt, der handler om at tilberede en enkelt grøntsag sammen med en smagsgiver. ”Det smager rigtig godt og er utroligt simpelt at lave. Det tiltag og flere andre skal være med til at sikre, at der om mange år ude i fremtiden stadig spises masser af god dansk frugt og grøntsager,” slutter Anders René Jensen.


REMA 1000 · Se mere på rema1000.dk

Related Articles