Lektiehjælp der skaber skoleglæde

Af Susanne

MentorDanmark er landets største landsdækkende lektiehjælpsvirksomhed med mere end 3.000 undervisere. Virksomheden ønsker at give børn en større skoleglæde og lysten til at lære, og deres højt kvalificerede undervisere hjælper elever fra folkeskolen og gymnasiet med deres faglige udfordringer. 

Nøgleordene for MentorDanmark er skoleglæde, motivation og lyst til læring. Ud over at virksomheden, der har hovedkontor på Nørre Vold-gade, tilbyder lektiehjælp, har de også tilbud som LæseHeltene til børn, som kæmper med ordblindhed og læsevanskeligheder samt MentorKommune, som er et tilbud til kommuner, der skal have løst opgaver, de ikke har ressourcer til på skolerne.

MentorDanmark så dagens lys i 2013, hvor grundlægger Nicklas Kany arbejdede som lærervikar, mens han læste på Syddansk Universitet. Han havde før startet firmaet Netunderviser, som op mod finanskrisen måtte lukke igen. Nicklas har altid elsket at undervise, både som lærervikar og som badmintontræner, og til sidst fyldte undervisningen mere end studiet. Og da lærerlockouten brød ud i 2013, var det startskuddet til at starte MentorDanmark. ”Så vi lagde fra land midt under en konflikt. Efter lockouten var slut, skulle vi forme et koncept, der kunne bære i længden. Bl.a. derfor rejste jeg land og rige rundt og holdt jobsamtaler med nye og kommende mentorer. Stille og roligt blev netværket stærkere, så vi kunne matche dygtige mentorer med behovet. Konceptet begyndte at fungere så godt, at folk gerne anbefalede os til andre, og det var meget mund-til-mund-metoden i starten,” siger Nicklas Kany.

Ud fra barnets præmisser
For at komme videre teamede Nicklas Kany op med Svend Erik Schmidt, en læringsekspert, der stod bag to serier om indlæring på TV2, ’Plan B’ og ’Skolen – verdensklasse på 100 dage’. Idéen bag var en amerikansk model, hvor man ud fra en række spørgsmål kan kortlægge, hvordan børns læringsstil er. Det handler bl.a. om, hvilke præferencer de har i forhold til læring. ”Den pædagogik passer rigtig godt til vores koncept, fordi vi har én til én undervisning. Det er nemt at skræddersy læring, når det bliver tilpasset den enkelte. Vi inkorporerede derfor pædagogikken, og alle mentorerne skulle så bruge den i praksis. Det medførte, at vi lavede undervisningen ud fra barnets præmisser. Netværket er siden vokset kraftigt, og vi kan i dag favne meget bredere med flere fag og flere niveauer, så selv hvis man skal have undervisning i f.eks. kinesisk, kan vi klare det,” forklarer Nicklas Kany.  

For 3 år siden kom Gyldendal med ombord som medejere, og i dag er MentorDanmark en del af forlaget. Fra sommeren integrerer de hele deres kæmpe fagkatalog i undervisningen, så de kan tilbyde såkaldt indholdsbaseret lektiehjælp, fortæller stifteren. ”Så har vi endnu mere at byde ind med, da det ikke kun er mentorerne, der skal finde på undervisningen, og da det ikke kun foregår med udgangspunkt i børnenes egne lektier. Gyldendal er den største leverandør til uddannelsesmarkedet på undervisningsdelen, så det er en kæmpefordel for os.” 

Helteunivers for børn
LæseHeltene er MentorDanmarks helteunivers for børn og unge med ordblindhed og læsevanskeligheder. Det skal hjælpe børn med at genfinde læselysten sammen med ligesindede unge og skabe tro på egne evner, selv om indlæringen foregår på andre måder.  ”Vi har udviklet forløbet sammen med eksperter og firmaet EyeJustRead, som er specialister inden for eye tracking. Med deres teknologi kan vi se børns læsemønstre, og med undervisningsmaterialerne fra Gyldendal kan vi hjælpe børn til nye og mere hensigtsmæssige læsestrategier,” siger Nicklas Kany. MentorDanmark har kørt LæseHeltene siden 2020 i København og åbner en afdeling i Skåde i Aarhus til august. 

MentorKommune hjælper fagligt udfordrede børn
MentorDanmark oplever en stigende interesse fra kommuner, der ønsker hjælp til at løse opgaver, som der ikke er ressourcer til på skolerne. Virksomheden på Nørre Voldgade har f.eks. mentorer, der har erfaring med børn med vanskeligheder som ADHD og ordblindhed, og mentorer med erfaring i at undervise to-sprogede. ”På Østerbro kører vi blandt andet læseforløb på en række skoler i samarbejde med Københavns Kommune. I Ikast-Brande og Sønderborg Kommune har vi en masse forløb, hvor vi hjælper udskolingselever, som har karakterer på 0, 2 og 4 med at bestå, så de efterfølgende kan komme ind på en erhvervsuddannelse. I Hvidovre og Hillerød har vi f.eks. projektet eHOOD i gang for udfordrede unge. Det kombinerer E-sport og lektiehjælp, og her udføres undervisningen både af en tidligere professionel gamer og en række mentorer. Vi kombinerer gamingen med lektiehjælpen, så de lærer noget og gør det på deres præmisser. Det er tydeligt, at de synes, det er en sjovere måde at lære på end normalt, og projektet er også blevet en stor succes. Vi kører en masse indsatser ved siden af vores privatbetalte undervisning, hvor kommuner og fonde betaler for projekter, der gør, at endnu flere kan få adgang til vores én til én-lektiehjælp, som er utrolig motiverende og effektivt,” slutter Nicklas Kany. Se mere på mentordanmark.dk

Se mere på mentordanmark.dk


MentorDanmark · Nørre Voldgade 21, 3-4 sal. · 1358 Kbh. K. ·
Tlf. 61 61 77 77 · www.mentordanmark.dk

Related Articles