En voldsom vækst i hjemmearbejde og tv-streaming gør et stabilt, sikkert og hurtigt internet til en absolut nødvendighed. Fiberby leverer internet i en kvalitet og til en pris, der er mest fordelagtig for beboere i etageejendomme.
Verden er blevet ramt af en coronapandemi, og herhjemme har vi måtte gennemgå en række restriktioner i forbindelse med sygdommen. Børn, unge og deres forældre har blandt andet måtte gå i skole eller arbejde hjemmefra via internettet. Vi har derfor måtte sande, hvor meget det betyder, at ens internetforbindelse fungerer optimalt. Der har været et enormt pres på nettet i mange hjem fra kl. 8.00 om morgenen til kl. 17.00 om eftermiddagen, og her har et robust internet – eller mangel på samme – spillet en kæmpestor rolle. Mange har været frustreret, for en internet-forbindelse er lige så vigtigt og uundværligt som vandet i hanen. Derfor skal internet være lige så enkelt og nemt som at tænde for vandet.
Et robust og hurtigt internet er også en ’livsnødvendighed’, når det kommer til det stadigt mere populære tv-streaming. Flere og flere skifter fra en stor tv-pakke til tv-streaming via nettet. Så kan man selv sammensætte sit tv-udbud og selv bestemme, hvornår og hvordan man ønsker at se de forskellige programmer. Og alt tyder på, at tv-streaming kun vil vokse i de kommende år. Hvis man kun skal se tv via streaming, er det uhyre vigtigt, at man har et stabilt og hurtigt internet.
Sammen om at vælge sikkert internet
Og i forbindelse med den gradvise åbning af det danske samfund har Fiberby oplevet stor efterspørsel. Deres grundfilosofi er, at når beboerne i en boligforening går sammen i fællesskab om at få internet, får de et lynhurtigt, stabilt internet med en driftsservice og kundeservice, der bare fungerer. Fiberby adskiller sig fra de store udbydere ved, at boligforeningen selv ejer internetforbindelsen og ikke lejer den. ”Kan man eje sin egen internetforbindelse, så man er fri og uafhængig af at skulle leje den hos de forskellige internetudbydere, og det er en afgørende forskel. Hos os ejer du din egen internetforbindelse, mens du hos Yousee og andre udbydere lejer internetstikket og betaler en høj pris for det. Hvis man ikke er tilfreds med vores forbindelse og service, kan man skifte os ud, men hvis man er utilfreds med Yousee, kan man ikke skifte dem ud.
Så er man med i en ejerforening eller andelsboligforening, og har man udsigt til en snarlig foreslå, at I fremover skal eje jeres internetstik og skifte leverandør,” siger Alexander Nørgaard-Madsen, salgs- og markedschef i Fiberby, der leverer internet til mere end 700 boligforeninger i København.
Og i forbindelse med den gradvise åbning af det danske samfund har Fiberby oplevet stor efterspørsel på en præsentation af deres internetløsning til mange bolig-
foreningers generalforsamlinger.
Omkostninger tjenes ind
Alexander Nørgaard-Madsen opfordrer alle andels-, leje- og ejerforeninger i København til at overveje, om det ikke vil være en god ide at anskaffe sit eget stik. Der ligger nemlig en besparelse på et par hundrede kroner om måneden. ”Det koster ca. 3.500 kr. at anskaffe eget stik per lejlighed. Man kan derefter regne ud, hvornår omkostningen i forhold til at leje internetstikket er tjent ind derefter fortsætter besparelsen hver måned. Da man altid kan fravælge at bruge vores internet, er vi nødt til at sikre, at forbindelsen er meget stabil og pålidelig. Gør vi det ikke godt nok, kan folk bare finde en anden udbyder. Det kan man ikke bare gøre med de store landsdækkende konkurrenter på området,” påpeger Alexander Nørgaard-Madsen.
Bruger almindeligt data-stik
Den eneste mulige ulempe er, at fiberteknologien kun egner sig til etageejendomme, da man har brug for en fælles kilde. Det vil eksempelvis sige, at nede i kælderen er der et internetudstyr, som sikrer internet-forbindelsen. For enden af det, er der et stik i hver lejlighed, som man henter sit internet på. Fiberby benytter teknologien fiberLAN. Det er i princippet en fiberteknologi, hvor man får et almindeligt edb-stik, som man har i alle virksomheder. Du skal bare putte stikket i, og så virker det med det samme, og du har ikke brug for alt muligt andet udstyr.
Det er supernemt at komme på internettet med vores teknologi, og det tager højst fem minutter at ordne,” siger Alexander Nørgaard-Madsen.
Hjælp til wifi og dækning i boligen
Som tidligere beskrevet har mange under coronaen mærket, at der kan være problemer hastigheden af internettet, især dem, som har en trådløs forbindelse. I den forbindelse kan det hos visse udbydere være rigtig svært at få noget teknisk hjælp. Sådan er det ikke hos Fiberby. Hvis man bestiller deres servicetilbud Hjemmeservice, kan en af deres teknikere komme hjem og hjælpe med wifi og optimere dækningen i boligen. Det koster ikke beboeren noget, og det giver ekstra tryghed både for bestyrelsen og beboerne. Kundernes feedback har været meget positiv, og der er blevet taget virkelig godt imod tiltaget, fortæller Alexander Nørgaard-Madsen.
Fiberby Otto Busses Vej 3A · 2450 København SV
Tlf. 33 23 00 99 · www.fiberby.dk