Fantastiske rammer med store musikoplevelser

Af Susanne

Når Østre Gasværk Teater den 20. september har premiere på ‘Teaterkoncert København’, vil forestillingen endnu engang kunne blæse Gasværkets publikum bagover med sin spektakulære blanding af musik, teater, et unikt rum og en suveræn lyd.  

Østre Gasværks karakteristiske rammer har siden 1979 været en helt usædvanlig teaterscene på Østerbro. Den er en del af Østerbro Teaters scener, der også består af Republique/Revolver, og den har en baggrund, der ikke ligner andre teatres historier. Østre Gasværks store gasbeholder, som i dag er selve teatret, blev bygget i 1883-1885 og er tegnet af Martin Nyrup, der også tegnede Københavns Rådhus. Teatret er kendt for sine rå og industrielle rammer, der skaber en unik kulisse til teaterforestillingerne. Det runde og åbne rum giver publikum et helt særligt view og har lagt rammer til mange mindeværdige teater- og musikforestillinger. Den næste i rækken er ‘Teaterkoncert København – Sange fra byens hjerte’, der slår dørene op for publikum den 20. september, mens Stings ‘The Last Ship’ venter i 21. februar til næste år. 

I spidsen for det hele står Teaterchef Søren Møller, der har en lang karriere inden for teater og musical, og som i et Facebookopslag fra 2021 om sig selv skriver: ’det er verdens mindste overraskelse, at jeg brænder fuldblods for genren (teater- og musical, red.)’. Han kommer fra musikkens verden som rocksanger og er uddannet på Det Jyske Musik-konservatorium i Aarhus. Da han forlod konservatoriet, arbejdede han parallelt som rocksanger og musicalskuespiller. Efterfølgende blev han studieleder og siden rektor for Det Danske Musicalakademi i Fredericia, som er en del af Den Danske Scenekunstskole. Søren var på akademiet i 20 år, hvor de 12 år var som leder. 


“Jeg tog derfra til Fredericia Teater, hvor vi havde en helt vanvittig opblomstring med teatret. Det gik fra at være noget, der kunne være i et folkevognsrugbrød, til at blive landets næstbedst sælgende teater efter Det Kongelige Teater. Det endte desværre med en konkurs i 2020, fordi teatret var et provinsteater, der ikke var økonomisk foret til den slags store forestillinger. Det gik galt med to store produktioner i træk, og det kunne økonomien ikke holde til,” siger Søren Møller. 

Kendte teater godt 

Han har således været med til de helt store succeser og bygget musicalgenren op både på talentsiden samt udviklet og skrevet adskillige værker i Danmark. Samt prøvet, når noget går galt. Da coronaen ramte landet, arbejdede Søren et par år hos et tv-produktionsselskab, Monday Media her på Østerbro. I 2022 opstod muligheden for at blive Teaterchef på Østre Gasværk Teater, hvor han tidligere i 2015 med stor succes havde produceret ’Shu-bi-dua – The Musical’. Han kendte derfor teatret godt, inden han startede: 

“På mange måder var jobbet som teaterchef en drøm, jeg ikke vidste, jeg havde. Det skal forstås sådan, at siden Morten Grunwald i 90’erne sørgede for, at musical- og musikteater blev en del af Østre Gasværk Teaters dna, har de største succeser på værket været netop musicalog musikteater. Det er jo sjovt nok det, jeg er ekspert i,” fastslår Søren Møller med en lille latter. 

Optimere teaterrum

Noget af de første, Søren tog fat i som Teaterchef, var at optimere det teaterrum, som måske er det mest unikke og smukkeste teaterrum i Danmark. Det er en gammel rund industribygning lavet af sten, hvilket gav udfordringer rent akustisk. “Hos os er værket stjernen, og det gælder både Gasværket og det værk, vi spiller. Alle kan huske, at de har været på Østre Gasværk Teater, og det er vores opgave at sørge for, at de heller ikke glemmer den forestilling, de har set. Fordi Gasværket er en stjerne, kan det konkurrere med forestillingen, hvis man ikke sørger for at integrere det,” påpeger han. 

Derfor udtænkte Søren en måde at aktivere værket visuelt og auditivt ved at skabe et nyt system, som gør, at alt det publikum kigger på i Gasværket, fungerer som et stort digitalt lærred med 29 kæmpeprojektorer. Lydsystemet er ikke bare et almindeligt Dolby Atmos biografsurround, men er et system, der gør, at hele bygningen kan spille. 

Lyd over det hele

“Der er lyd forfra, rundt om os, under os og over os i bygningen. Det gør, at Gasværket kan noget, det aldrig har kunnet før. Vi kan producere ting, der kun kan lade sig gøre her. Det er et system, vi har skabt, som hedder TheatreMax®, og som er varemærkebeskyttet m.v. Al den opgradering af Gasværket har været muligt, fordi tre store fonde har donereret et stort millionbeløb. Vi er meget taknemmelige, og det har forandret vores forudsætninger til glæde for publikum,” siger Søren Møller.  

Den gode lyd, de fantastiske digitale muligheder og det unikke rum gør en stor forskel for den oplevelse, publikum får i gasværket. Mange forbinder teater generelt med noget intellektuelt og meget ordrigt, men for Søren er det vigtigt, at oplevelsen i Østre Gasværk Teater taler lige så meget til hjertet, som det gør til hjernen. Og at det går lige så meget i kroppen og følelserne, som det går i hovedet. For at kunne det, skal man med et moderne publikum kunne noget ekstraordinært, og det er det, gasværket kan, understreger han. 

Teaterkoncert København

Til efteråret den 20. september venter der publikum en stor musikoplevelse i form af premieren på ‘Teaterkoncert København – Sange fra byens hjerte’. Den er ifølge teaterchefen en varm kærlighedserklæring til København og byens musikalske historie. Her vil musikerne Stine Bramsen, Kira Skov, William Torp, Sharon Kumaraswamy, Lo Ersare (Lucky Lo) og Bjørn Fjæstad gå på scenen med deres personlige fortolkninger af hits som Copenhagen Dreaming af Love Shop, Langebro af Gasolin, Ulige Numres København, Copenhagen af Tina Dickow m.fl.  

I den forbindelse fortæller Søren, at Østre Gasværk Teater har oprettet Musikteaterlandsholdet, hvor de har 29 musikere i en bruttotrup, hvorfra de udtager musikere til de forskellige forestillinger. Det er hybridmusikere, der kan spille på flere instrumenter. De er en fast del af forestillingerne, også ‘Teaterkoncert København’. Den tager som skrevet udgangspunkt i kendte numre, men hver af de seks artister har også skrevet et helt nyt nummer til forestillingen.  

”’Teaterkoncert København’ tager afsæt i, at den by, vi bor i, er en konstant, der altid er der. Vi prøver at betragte den som en ven i et forhold, der er tilstede i med- og modgang. Det er en forestilling, der taler ekstremt meget til hjertet og følelserne. Den har en dramaturgi, som udspiller sig over fire akter ligesom de fire årstider (med en enkelt pause undervejs). Vi kommer dermed igennem alle de forskellige faser og sindstilstande, vi oplever i det daglige og gennem hele livet,” pointerer Søren Møller, der i forbindelse med forestillingen har opdaget, at der er rigtig mange numre om København, så det har været lidt af en guldgrube at få lov til at grave ned i.   

Kor inviteret

I forbindelse med forestillingen har teatret inviteret alle kor i København og Danmark til at indsynge Nicklas Sahls nummer København, Min Ven. Essensen af det nummer føles nærmest som en gensplejsning af en højskolesang og popnummer, vi alle sammen kender, mener Søren Møller: “Derfor har vi fået det arrangeret for blandet kor og inviteret alle mulige kor til at sende en udgave ind til os, hvor vi udvælger den udgave, vi synes er den bedste version. Det vinderkor skal den 6. oktober på scenen på Gasværket efter forestillingen og fremføre nummeret for både publikum og Nicklas Sahl,” fortæller han. 

En drøm blev opfyldt

En fremtid med spændende forestillinger på Østre Gasværk Teater stopper ikke her. Til næste år den 21. februar opfører de verdensstjernen Stings musical ‘The Last Ship’. Den er en forestilling, som Søren Møller har haft kig på i mange år, og som oprindeligt var et album fra 2013, der blev til en musical i 2014, og som blandt andet har spillet på Broadway. Den handler om udlængsel og bygger semibiografisk på Stings egen opvækst i en nordengelsk industriby. Her forventes det, at man følger i sine forfædres fodspor og bliver, for Stings vedkommende, værftsarbejder, hvilket han som bekendt (heldigvis) valgte ikke at gøre.

“De fleste mennesker kender til udlængsel. Men samtidig med udlængslen, har vi også en hjemstavn, som vi føler et særligt forhold til, uanset om vi kommer der eller ej. Noget, hvor hjertet føles tilknyttet. ‘The Last Ship’ handler meget om begge dele. Den handler om en mand, der er blevet drevet væk fra det lokale samfund, men som samtidig har en stor kærlighed til det, og som også har efterladt sit livs kærlighed i byen. Den handler om helt almindelige mennesker og deres helt almindelige problemer, og det synes jeg, der er noget fint i at skære til og gøre levende. Da vi castede til forestillingen, kunne vi virkelig mærke, at det var noget, folk havde stor lyst til at medvirke i. Så vi glæder os umådeligt meget til at opføre ‘The Last Ship’,” siger Søren Møller. Vi andre kan kun sige, at vi også glæder os umådeligt til at opleve ‘The Last Ship’, ‘Teaterkoncert København’ m.fl. og Østre Gasværks Teaters fantastiske rammer.


Se mere på www.gasvaerket.dk

Related Articles