Mindre madspild giver stor klimagevinst

Af Susanne

En minimering af madspild giver en stor klimagevinst. Det er blandt andet derfor, at discountkæden REMA 1000 i 16 år har haft stærk fokus på at bekæmpe madspild. 

For at tage hensyn til klimaet og bidrage til et mindre CO2-aftryk, opfordres vi blandt andet til at spise flere plantebaserede fødevarer som frugt og grøntsager samt mindre rødt kød. 

Men man bør absolut også være opmærksom på, at der globalt set produceres en masse fødevarer, hvoraf helt op til en tredjedel smides ud. Hvis man minimerer det unødige madspild og når frem til kun at producere det, vi skal spise, vil det have den absolut største effekt inden for klimabestræbelserne. Så hvis vi vil spise mere klimavenligt, kan vi rykke rigtig meget ved at have fokus på at undgå madspild. 

Heldigvis har købe-og-smide-væk-kulturen ændret sig i de senere år blandt andet på grund af den høje inflation. Folk er i højere grad – i takt med de stigende priser – begyndt kun at købe det, de skal bruge, fortæller Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør REMA 1000: 

”Vi har en formodning om, at man ikke længere køber over evne, i forhold til inden inflationen steg voldsomt. Samtidig er folk også blevet bedre til at bruge sine madrester, og det er også er noget, vi i REMA 1000 har fokus på. I det hele taget er madspild et stort emne for os. Alle i butikkerne arbejder benhårdt på at minimere madspild, hvilket jo også er godt købmandskab. Der er ingen grund til at smide gode varer i affaldscontainerne, så vi gør alt for at ramme endnu mere rigtigt, når vi bestiller de varer, vi skal sælge i butikkerne. Og sørger vi for at sætte priserne på varerne ned, inden de når sidste holdbarhedsdato. På den måde kan kunderne gøre et godt køb, og vi undgår at smide varerne ud,” fortæller han. 

Køb kun det man har brug for

Når REMA 1000 f.eks. har nogle grøntsager, der ikke er så pæne og er frasorteret, så laver butikkerne aftaler lokalt, hvor de donerer de i øvrigt udmærkede fødevarer, som stadig kan spises, selvom de ikke ser perfekte ud eller er tæt på at udløbe. 

”Vores vision er, at det, der ender i affaldscontainerne, er fødevarer, der absolut ikke skal spises, fordi der decideret er noget galt med dem som råd eller mug. Samtidig fortsætter vi på 16. år med at have fokus på, hvordan vi kan hjælpe forbrugerne med, at de kun køber det, de skal bruge. Det har haft stor effekt, at vi gik væk fra flerstykstilbud og i stedet indførte samme gode pris, uanset om man køber 1 eller 5 stykker af varen. 

Kampen mod madspild omfatter udover fjernelsen af flerstykstilbud også mindre varestørrelser som for eksempel mindre brødpakker eller færre antal i en pakke,” påpeger Anders René Jensen. 

Salg af frugt og grønt på vægt er et andet tiltag mod madspild, som også betyder noget for producenterne, da REMA 1000 butikkerne dermed kan sælge både små og store frugter så vel som grøntsager.

Bruge overskudsvarer bedst muligt

Et andet element i bekæmpelsen af madspild er en dialog med discountkædens leverandører om, hvordan de bedst bruger frasorterede varer, overskudsvarer eller andet. Det er især aktuelt inden for frugt og grønt, hvor de gerne sælger de varer, der ikke er 1. sorteringsvarer i stedet for, at de bliver smidt ud. Det kan også omfatte andre varegrupper, hvor noget i produktionen er gået galt. Et godt eksempel er skæve forårsruller fra Daloon, som er fine, selvom de ser lidt anderledes ud:
”Vi kigger hele værdikæden igennem for at undersøge, hvor vi kan hjælpe og understøtte både kunder og leverandører, når det gælder om at undgå madspild. Et aktuelt og sjovt eksempel er vores ’æblerov’ her i efteråret, hvor alle i området nær producenten Ørskov Frugt i Ørbæk på Fyn kan aflevere deres nedfaldsæbler og få noget æblejuice med tilbage. Det bliver til ret mange liter god æblejuice i stedet for, at de ligger og rådner op på jorden,” siger Anders René Jensen. 

Der er mange måder at bekæmpe madspild på. For REMA 1000 handler det om, at vi alle sammen begynder at tænke over tingene, da en effektiv bekæmpelse kun kan ske i dialog og samarbejde mellem leverandørerne, dagligvare-butikkerne og kunderne, konkluderer Anders René Jensen.

App hjælper og inspirer

REMA 1000 arbejder også via REMA 1000 appen på at hjælpe og inspirere til, hvordan man bedst bruger madresterne med gode og nemme opskrifter samt med den rette opbevaring. I appen er der også en indkøbsliste, man kan deles i familien, så man hele tiden kan opdatere, hvad der skal købes ind og fjerne det, som er blevet købt ind: 

”Der er jo ingen grund til, at to i familien køber den samme vare. Vi vil gerne hjælpe i en travl hverdag,
så man undgår madspildet, uden at man behøver ændre væsentligt i den måde, man køber ind og laver sin mad på. Det handler om at komme med brugbare værktøjer til at undgå at smide mad ud,” understreger REMA 1000s indkøbs- og marketingdirektør. 


REMA 1000 · Se mere på rema1000.dk

Related Articles