På Østerbro ligger Vibenshus Gymnasium som et sted, hvor ro, faglighed og fællesskab går hånd i hånd. Et lille HTX-gymnasium, hvor man kender hinanden på gangene, og hvor der ifølge rektor Rasmus Dietz både er plads til fordybelse og forskellighed.
Rasmus Dietz har været rektor i 12 år og har stået i spidsen for Vibenshus Gymnasium som rektor det seneste halvandet år. Ifølge ham er roen – og respekten for den – en af skolens største styrker.
Han oplever, at mange unge i København kommer fra studiemiljøer med uro og derfor søger trygge, faglige rammer, hvor fordybelse og koncentration vægtes højt.
“Det er helt specielt for Vibenshus, at der er ro i klasselokalerne, og både elever og lærere prioriterer at værne om den del af kulturen. Og det er med til at skabe den høje faglighed, som kendetegner gymnasiet,” siger han.
Stor fællesskabsfølelse
Vibenshus Gymnasium er blandt de mindre gymnasier i byen. Det kan dog ifølge eleverne udelukkende mærkes positivt i hverdagen. ”Fordi vi er en lille skole, kender jeg næsten alle, jeg møder på gangen, og det er nemt at blive en del af et stort fællesskab og ikke bare en i mængden,” siger Siri Elvira Boesgaard, der går i 2.g.
Hun fortæller videre, at der efter skoletid er mange muligheder for at finde fællesskaber i alle afskygninger. Det gælder alt fra robot- og madklubber til klubber med musik og brætspil som omdrejningspunkt.
Gymnasiets mindre størrelse betyder også kortere afstand mellem elever og lærere. Det fremhæver rektor Rasmus Dietz som en vigtig del af skolens identitet. “Vi har tradition for at være tæt på eleverne både fagligt og socialt. Det skaber også tryghed og gør det lettere at sikre et godt læringsmiljø,” siger han.
Faglighed koblet til omverdenen
Vibenshus Gymnasium er et HTX-gymnasium, der særligt har stærke miljøer inden for bioteknologi, kvantefysik og programmering. De moderne laboratorier og innovationsrum bliver flittigt brugt, og skolen arbejder målrettet med at koble undervisningen til virkelige problemstillinger.
“Vi har et tæt samarbejde med Panum Instituttet og andre enheder på Københavns Universitet, særligt inden for bioteknologi,” siger Rasmus Dietz og uddyber: “I teknologi og design arbejder vi mere mod erhvervslivet. Her kommer virksomheder ud og præsenterer opgaver, som eleverne så løser. Vi kan mærke, at det har en stor værdi for både eleverne og virksomhederne.”
De faglige samarbejder fungerer både som brobygning til videregående uddannelser og som en del af en undervisningsform, der skal skærpe elevernes nysgerrighed og få dem til at se, hvordan deres kompetencer kan bruges i praksis.
Flere interessefællesskaber
Vibenshus Gymnasium afholder flere fester og fredagscaféer, som eleverne elsker at deltage i. Der findes dog også mange andre former for fællesskaber, da skolens sociale miljø udspringer af, at mange af eleverne foretrækker, at samværet ikke altid centreres omkring fester og alkohol.
Der opstår løbende nye fællesskaber afhængigt af årgangen, og skolen sørger for at støtte aktiviteterne og stille lokaler til rådighed efter skoletid, fortæller Rasmus Dietz.
“Vi har fundet ud af, at eleverne gerne vil have, at vi faciliterer fællesskaber. Hvis vi for eksempel laver juleklip og køber materialerne, så møder der rigtig mange op. Det handler om at skabe rum, hvor de har noget konkret at mødes om,” siger han. Han tilføjer, at eleverne også kan mødes om sportsaktiviteter som basket, fodbold eller badminton samt om læse- og politiske klubber. Fællesskaberne, som skolen sørger for at danne rammerne om, opstår som regel på grund af en spontan interesse fra eleverne. “Vi hopper med på det meste,” lyder det fra Rasmus Dietz.
Vibenshus Gymnasium sætter derfor pris på at være med til at danne rammerne for at give plads til de mange måder, man som ung kan være sammen på.
En rummelig skolekultur
Flere elever beskriver Vibenshus Gymnasium som et sted, hvor det er trygt at være sig selv – også i en periode af livet, hvor identitet ofte er i bevægelse. “Der er en kultur for, at det ikke er mærkeligt at være nørd. Vi har mange fælles interesser og interesserer os for at lære,” fortæller 17-årige Kalle Stampe Nielsen fra 2.g. Også rektor Rasmus Dietz understreger, at mangfoldighed og rummelighed er centrale værdier på gymnasiet. “Vores elever afprøver tit forskellige sider af sig selv, hvad end det handler om stil, interesser eller identitet. Det er jo helt naturligt, og det er vigtigt for os, at de frit kan gøre det,” siger han.
Den åbensindede kultur medfører, at eleverne ikke føler, at de skal tilpasse sig en snæver norm for at passe ind.
“Vi oplever helt klart, at pladsen til mangfoldighed også er en af grundene til, at mange vælger os,” siger Rasmus Dietz.
Vibenshus Gymnasium
er en del af NEXT Uddannelse København og har et særligt fokus på bioteknologi, kvante-
fysik og programmering gennem projektorienteret, kreativt og eksperimenterende arbejde.Gymnasiet er beliggende på Jagtvej 163 og fører blandt andet studieretningerne Bioteknologi, Science, Computer Science samt Design & Innovation.
Besøgsdage
Mandag 8. december
Onsdag 17. december
Torsdag 8. januar
Onsdag 14. januar
Mandag 19. januar
Fredag 30. januar
Tirsdag 3. februarHvis du ønsker at se Vibenshus Gymnasium med dine egne øjne, kan du skrive til studie-
vejleder Jesper på mail: jras@nextkbh.dkOrienteringsaftener i januar
Tirsdag 13. januar kl. 19–21
Torsdag 22. januar kl. 19–21
Lørdag 31. januar kl. 12–14
Vibenshus Gymnasium · Jagtvej 163 · 2100 København · Tlf. 33 88 06 05 · vibenshusgym.dk