Der har været fuld knald på byggeriet omkring og på Østerport Station siden 2012, hvor metroselskabet startede sin udgravning. Nu er det uhyre tæt på, at den gangtunnel, trappe og elevator, der skal binde metrostationen og Østerport Station tættere sammen, åbner. Bagefter skal stationspladsen i gadeplan indrettes.
Byggerodet har stået på i så mange år, fordi man har renoveret gamle bygninger, anlagt en metro, bygget nye kontorbygninger og forskellige adgangstunneler m.m. Alt sammen samtidig med, at vej- og togtrafikken er blevet opretholdt, og at entreprenørerne har skullet tage hensyn til de meget specielle undergrundsforhold og historiske bygninger. Men nu er man endelig ved at være (næsten) færdige med byggeriet, selv om metroselskabet ikke vil oplyse, hvornår gangtunnelen, trappen og elevatoren åbner. De har blot lovet, at inden påske fjernes krydsfineren, og glasdørene åbnes. Men i skrivende stund, er intet endnu sket, så det bliver spændende, om løftet kan holdes. Der står i hvert fald intet om åbningen på metroselskabets hjemmeside. Men det bliver dejligt at slippe for de store, ucharmerende presenninger ved stationen, der så længe har plaget østerbroerne og de mange tilrejsende.
Midlertidig station
Men lad os lige se på, hvad der blandt andet er blevet renoveret i den ikoniske bygning, som stationen er. For to år siden indviede trafikminister Benny Engelbrecht renoveringen af den oprindelige stationsbygning fra 1896-97 tegnet af arkitekt Heinrich Wenck. Den var dengang tænkt som en midlertidig station, der skulle være udgangspunkt for kystbanen nordpå. Men i 1917 blev den forbundet med Hovedbanegården, og den har siden været travlt knudepunkt. Med etableringen af metrolinjerne M3 og M4 er den daglige gennemgang af passager vokset fra omkring 25.000 til 45.000 per dag.
Da arbejdet med renoveringen af stationsbygningen startede i 2016, skulle stationen så vidt muligt tilbageføres til sit oprindelige udseende. Som led i renoveringen har man nærstuderet bygningens originale tegninger, og flere steder er stationen ført tilbage til sin oprindelige form. Det gælder for eksempel de oprindelige rumhøjder, der er opnået ved at fjerne flere lag af senere tilførte lofter, som gennem tiderne har tildækket de oprindelige lofter. De originale farvekoder på blandt andet bygningens træværk er blevet identificeret og ført tilbage til sit gamle udtryk. Bygningens bindingsværksfacader og tag er også blevet renoveret, ligesom det originale terrazzogulv er genetableret.
Når metroen indvier det seneste byggeri, som skal binde metro og station sammen, kan man blandt andet møde to glasskydedøre, som gør, at man kan forlade stationsbygningen i den vestlige retning ud mod metroen på en rulletrappe fra gadeplan og ned til Cityring M3. Vi krydser fingre for, at de nye tiltag åbner efter tidsplanen, så turen fra og til Østerport Station og metroen bliver en nemmere og smukkere affære.
Mens stationsbygningen er blevet renoveret, og står smuk tilbage i dag, er den blevet omringet af moderne bygninger på begge sider. På den vestlige side er Fokus Assets Management kontorbygning, der er blevet forvandlet fra en hvid ælling til en rødbrun svane, der matcher Østerport Stations farve fint. Mod øst ligger metrostationen, som dukkede op for to år siden, da Cityringen blev indviet med de midlertidige trapper og omveje hen til stationen. Rystelser fra metrobyggeriet betød, at stationens gavl ud mod Østbanegade kunne falde sammen. Derfor måtte man rive muren ned og forstærke fundamentet under bygningen. Konstruktionen blev ændret, så den nye konstruktion, der kommer op af jorden, ikke kommer i kontakt med den gamle togstation rent fysisk.