Oplev Lollands skjulte skatte og bo på Bandholm Badehotel

Af Susanne

Mit Østerbro har besøgt Bandholm Badehotel og har udforsket nogle af Lollands skjulte skatte.Hotellet har en lang historie, der kan spores helt tilbage til 1600-tallet, hvor det fungerede som kro. Senest i 2022 blev hovedhuset renoveret, og de nye ejere har virkelig lagt sig i selen for at skabe et badehotel med de optimale betingelser for et ophold, der byder på ren livsnyderi og selvforkælelse.

Tekst og foto af: Mynthe Søyland – Mit Østerbro

Den perfekte white noise til en eftermiddagslur
Vi boede i hovedhuset i et stort og rummeligt værelse med en lille altan med udsigt til stranden, som i øvrigt ligger bare 50 meter fra hotellet. Hotelværelset er enormt godt lydisoleret, og det gjorde, at vi intet kunne høre til de mange andre gæster. Jeg nød at have altandøren åben og at se ud på et mægtigt grantræ og at høre, hvordan det rislede i vinden. Lydbilledet var helt og aldeles blottet fra trafiklyde. Her var kun lyden af grenenes rislen, havets og vindens brusen og fuglefløjt. Den perfekte white noise til en eftermiddagslur.

Menukortet bød på mange gode sager
Om aftenen har hotellet har to restauranter, og første aften spiste vi på Brasserie Alba. Menukortet bød på mange gode sager, og vi startede med en forret af sæsonens absolut sidste hvide asparges med en luftig hollandaise og fjordrejer fra Guldborgsund. Til hovedret delte vi en indbagt torsk florentine med hummerbisque og en helstegt fladfisk med grillet citron, smørsauce, urter og nye Bøtø kartofler. Til dessert fik jeg fik fugtig mazarinkage med vaniljeis og søde solmodnede jordbær. Det smagte fremragende!

En god start på dagen
Der er ikke noget så skønt som at vågne op på et badehotel, velvidende at der venter en dejlig morgenmad, som nogen omhyggeligt har lavet til én. På Bandholm Badehotel bliver morgenmaden serveret nede i restauranten, hvor der er dækket op til alle hotelgæsterne med stofservietter. Man kan vælge, om man er til røræg, spejlæg eller kogt æg, og så kommer der effektivt et flot udvalg af morgenmad ind på bordet. En lille kurv med boller, rugbrød og små croissanter. En tallerken med lidt pålæg, en skål med laks og en yoghurt med lidt granola og friske jordbær. Herligt! På et stort bord i restauranten står der kaffe, te og et flot udvalg af juice, som man selv kan vælge. Jeg var særligt begejstret for deres grapejuice.

Den bedste hvidvin i Norden
Efter morgenmaden tog vi ud for at opleve Lilleø, som ligger i Smålandshavet nord fra Lolland. Vi kom dertil med en lille færge, som afgår fra havnen meget tæt på badehotellet. Sejlturen tog godt og vel 25 minutter, og så ankommer man til Askø. Herfra skal man blot køre over en 600 meter lang dæmning, og så er man fremme på Lilleø. Øen er fyldt med frugtplantager, som Claus Meyer råder over, og vinmarker, som Claus Meyer har været med til at etablere sammen med Anders Selmer og René Redzepi. Målet var at udvikle den bedste hvidvin i Norden. Samarbejdet brød dog op efter en årrække, men vinstokkene står der stadig, og nu er det Claus Meyer og familien Saunte, der råder over de smukke vinmarker, som er på i alt 2,5 hektar. Vi fik et spændende indblik i dyrkningen af vinen, og vi fik naturligvis også mulighed for at smage. Vi smagte deres Arwin, som er lavet på Sauvignon Blanc, Riesling, Pinot Gris og Solaris druerne. Virkelig en spændende og dejlig vin med en lang eftersmag.

Håndværket skinner igennem på Essence
Efter en spændende sightseeing var det blevet tid til en eftermiddagslur på værelset, inden vi skulle spise middag i restauranten. Denne aften besøgte vi deres anden restaurant ved navn Essence. Det er en fine dining restaurant, hvor der er bliver kælet for detaljerne, og hvor de dygtige kokkes håndværk skinner igennem. Vi nød en fem-retters menu med snacks og petit fours.

Danmarks ældste jernbane

Vi rundede opholdet på Lolland af med en smuk tur i Museumsbanen. Museumsbanen består af ældgamle veterantog, der kører mellem Maribo og Bandholm, og det er vitterligt som at sætte sig ind i et kørende museum. Den naturskønne tur strækker sig over 8 km og foregår i et roligt tempo. Togførerne er søde, dedikerede og som taget ud af 1869, hvor jernbanen i sin tid åbnede. Ved bryllupper og andre særlige lejligheder kan man leje Museumsbanen, så man kan blive fragtet på den mest mindeværdige og festlige måde. Det er også muligt at leje hele Bandholm Badehotel, som nogle vælger ved fx bryllupper eller runde fødselsdage. Det skulle efter sigende være helt særligt, og det kan tilmed arrangeres, at hele den lille by flager for én.