Hos REMA 1000 har de i årevis arbejdet for at mindske plastforurening ved at rette fokus
mod udvikling, reduktion, genbrug og genanvendelse af plastemballage og -produkter.
Et af nutidens store miljøudfordringer er alt det plast, som befinder sig i vores natur, og som især er tydelig i verdenshavene. Her findes der områder med høje koncentrationer af nedbrudt plast i havene, de såkaldte plastsupper. Tilsammen udgør de et areal på størrelse med Afrika! Samtidig kan vi konstatere, at både dyr og mennesker har mikroplast i kroppen. Det er et skræmmende scenarie, og derfor begyndte discountkæden REMA 1000 allerede for adskillige år tilbage at forholde sig til problematikken, da de er en butikskæde, som bruger rigtig meget emballage herunder plast.
”Der har forståeligt nok været rejst en stor kritik af brugen af plast, men det er faktisk rigtig godt til at emballere fødevarer effektivt. Hvis vi kigger på klimaaftrykket, er det meget mere klimatungt at producere en fødevare, som man ender med at smide ud, fordi den ikke kan holde sig, end at producere plasten. Emballagen udgør ca. tre procent af miljøbelastningen. Så i forhold til at få emballeret varerne, så vi kan nå at forbruge dem, er plast en god ting,” siger Anders René Jensen, kommerciel direktør i REMA 1000 og tilføjer: ”Udfordringen er bare, at vi ikke altid smider emballagen i skraldespanden, og at det derfor ender ude i naturen. Det vil vi gerne gøre noget ved, da vi tager vores samfundsansvar alvorligt.”
Reduktioner af unødig plast
Det har REMA 1000 arbejdet benhårdt på igennem årene, og de har lavet mange store reduktioner af unødig emballage. F.eks. er 90 procent af alt det plast, der bruges i deres vandflasker, genanvendelig. Samtidig bruger de betydeligt mindre plast på hver eneste plastikflaske i forhold til tidligere. Det alene har på ½ liters flaskerne medført, at de har sparet 380 tons plast om året. Tidligere solgte de tre eller fem juiceflasker sammen, hvilket medførte brug af emballage. Nu sælger de dem kun enkeltvis og sparer dermed en del emballage.
”Vi har gennemført en række tiltag, hvor vi dels reducerer brugen af emballage og plast, dels hvor vi kan genanvende plast, hvor det er muligt. Vi arbejder konstant på højtryk med at reducere brugen af emballage både hos kunderne og hos os selv. Desuden sørger vi for, at mest muligt kan genanvendes,” forklarer REMA 1000s kommercielle direktør. Et andet aspekt i forhold til deres plaststrategi er, at de f.eks. sælger bøtter, som man kan bruge til at opbevare madrester i i stedet for at bruge frostposer.
Ændre adfærd
”Vi sælger også drikkedunke, så man kan bruge vand fra hanen i stedet for at købe en vandflaske. Eller isterningebakker fremfor isterningeposer. Samt billigt bestik, der ikke er engangsbestik, men som kan bruges flere gange. Vi vil gerne være med til at inspirere og hjælpe vores kunder til, at de i forhold til brug-og-smid-væk ændrer adfærd, så vi undgår unødig brug af emballage og plast. Det tager lang tid, men vi tror på, at vi sammen med aktører som Plastic Change kan være med til at gøre en forskel. Vi prøver hele tiden at fjerne overflødig emballage og bruge genanvendelig plast – til gavn for den cirkulære økonomi og for miljøet,” slutter Anders René Jensen.
Samarbejde med Plastic Change
REMA 1000 vil udover at bekæmpe plast i naturen også gerne bidrage til den cirkulære økonomi. At vi i Danmark konstant producerer ny emballage og plast, giver ingen mening set i det større perspektiv, og derfor indgik discountkæden et samarbejde med Plastic Change i 2018. Formålet var at finde ud af, hvordan REMA 1000 kan bidrage til at støtte op om cirkulær økonomi.”Vi vidste, at vi var nødt til at genanvende plast. Vi ville væk fra køb-og-smid-væk kulturen omkring for eksempel engangsplast og tilbage til den sunde fornuft, hvor man bruger tingene igen og igen, som man gjorde i gamle dage. Vi lavede en plaststrategi sammen med Plastic Change, der i hovedtræk gik ud på, at vi skulle minimere vores brug af al emballage, uden at vi gik på kompromis med holdbarheden og fødevaresikkerheden. Og hvor det var muligt, ville vi begynde at benytte genanvendt plast. Samtidig med at vi iværksatte strategien, besluttede vi at designe alle vores emballager, så de kan sorteres og genanvendes. Det indebærer, at emballagen ikke er sammensat af alle mulige forskellige materialer. Det skulle være muligt at sortere det ’rent’ i enten plast, pap, papir eller metal og ikke flere forskellige steder,” påpeger Anders René Jensen.
REMA 1000 Se mere på rema1000.dk