MiLife er et evidensbaseret program til undervisning i personlige og sociale kompetencer for børn og unge. Virksomheden uddanner lærere, pædagoger og vejledere i at kunne undervise børnene i disse kompetencer, som er funderet i socio-emotionel læring, positiv psykologi og karakterdannelse.
Det er MiLifes grundlæggende ønske at medvirke til, at man kigger på den danske folkeskole på en ny måde. “Skolen er nødt til at forandre sig i forhold til den tid, der kommer. Den er bygget op omkring industrisamfundet, og mange forhold har grundlæggende ikke ændret sig i 150 år. Der mangler en samlende vision for den danske folkeskole, der viser vejen for, hvad børn skal lære for at trives og klare sig i en stærkt foranderlig verden med voldsom teknologisk, demografisk og politisk udvikling,” siger Vagn Strandgaard, der er stifter af MiLife sammen med partner Lotte Møller.
Han fortsætter: “Så vi ønsker med MiLife at være med til at skabe nogle nye forudsætninger for, hvad det er, vi ser på, når vi betragter det hele menneske. Der står i Folkeskoleloven, at man skal tage afsæt i det hele menneske, men når man udelader emner som personlig udvikling og personlige- og sociale kompetencer, så er det ikke tilfældet,” mener han.
Danske skoleelever bruger i meget runde tal 10.-11.000 timer i folkeskolen, hvilket er en del flere timer end i mange af de lande, vi sammenligner os med. De timer bør man bruge mere effektivt, mener Vagn Strandgaard, da børnene har brug for andre kompetencer end dem, de lærer i dag: “Vi ønsker at bidrage til, at der er mere fokus på det hele menneske, og at man arbejder med de socio-emotionelle kompetencer. Det er det, vi træner lærerne i, da de ikke selv er blevet undervist i disse kompetencer på læreruddannelsen,” siger han.
“Følelsesmæssig intelligens er den vigtigste enkeltstående variabel, der påvirker personlig præstation, karrieresucces, lederskab og livstilfredshed.”
Nyt perspektiv på, hvad børn også skal lære
“Det er derfor, vi i 10 år har arbejdet på at få et nyt perspektiv på børn og unges uddannelse. Undervisning i de traditionelle fag som dansk, regning, matematik og naturfag osv. er ikke længere tilstrækkeligt. Eleverne har i stigende grad brug for at lære relationelle kompetencer for at kunne begå sig i fællesskaber. Og de har i stigende grad brug for at lære personlige kompetencer, som gør dem i stand til at forstå, italesætte og regulere deres følelser og på en god måde kunne etablere, fastholde og afslutte forhold til andre mennesker.
Nutidens børn og unge vil i fremtiden skulle forholde sig til mange skift i deres liv og arbejdsliv. Der er fremtidsforskere, som påpeger, at de vil have mindst 10-15 jobskifter, og mange vil have jobs af kortere og længere varighed som free agents, hvilket man allerede nu ser med nutidens unge,” siger han. Hvor og hvordan lærer eleverne de kompetencer i dag?
Trivsel er en forudsætning for læring
MiLife udformer materialer til at undervise børn i de personlige og sociale kompetencer, og ifølge Lotte Møller har de en dyb overbevisning om, at børn bør lære, hvordan de kommunikerer og samarbejder med andre; at de bør udvikle et sprog for at kunne beskrive, hvordan de har det inde i sig selv, at de kan sætte ord på deres følelser og lærer at håndtere konflikter, samt at de ved, hvordan deres hjerne fungerer.
“Følelsesmæssig intelligens handler om selvindsigt, empati, selvledelse og relationsledelse. Det er ikke et pensum i skolen, men vores vision er, at vi kan få MiLifes tanker ind i skolerne på en måde, så alle børn lærer disse kompetencer allerede fra indskolingen og videre. Det kan vi ikke forvente, at forældrene kan lære børnene. De skal jo heller ikke lære dem engelsk, tysk eller matematik osv.
Det skal ind i skolen, idet fundamentet for, at du kan lære, er, at du har det godt og trives. Desværre er der alt for mange børn i dag, der ikke trives. Det skal vi ikke acceptere, men alligevel fastholder man i store træk den traditionelle struktur i skolerne,” påpeger Lotte Møller. “Den faste struktur gør det meget svært for alle de lærere, der faktisk gerne vil noget andet, fordi de godt kan se, at der skal noget andet til.”
Udvikler selv alle undervisningsmaterialerne
Derfor har Vagn og Lotte skrevet undervisningsmaterialerne til børnene og de unge, mens de uddanner de voksne til at anvende metoderne og materialerne. Det særlige ved deres kurser er, at de har fokus på, hvordan man kan hjælpe børnene med at lære de grundlæggende livsfærdigheder, de mener, de skal lære.
“Det er vores erfaring, at materialerne bruges vidt forskelligt. Det er en stor styrke, fordi det betyder, at det kan tilpasses de konkrete sammenhænge og kontekster, det anvendes i. Folk er meget glade for materialerne og kurserne, og med eksempelvis trivselsproblematikken in mente bliver vores tankegang mere og mere udbredt. Skoleledere, pædagoger og lærere forstår, at det her er vigtigt. Det er vores drøm, at brugen af socio-emotionel læring bliver endnu mere struktureret, så det integreres i alle fag. Principperne bag MiLife fungerer tværfagligt, uanset om det er dansk eller matematik, og de færdigheder og holdninger, skolen har fokus på eleverne skal udvikle, bør derfor integreres i alle fag,” konkluderer Lotte Møller.
Udbredt i hele landet
“I de ti år vi har eksisteret, har mange elever over hele landet efterhånden haft MiLife på skoleskemaet. I Odense kommune undervises eleverne i 7. og 8. klasse i de personlige og sociale kompetencer under overskriften Mig og mine styrker. Det sker bl.a. i et unikt samarbejde med Børne- unge afdelingen og UngOdense. MiLife har her udviklet et særligt undervisningsmateriale til eleverne. Hver elev i udskolingen får en eller flere arbejdsbøger, når de skifter fra 6. til 7. og 8. klasse, og lærerne har dertil adgang til en række materialer og værktøjer på den digitale læringsplatform.
Den tilgang så vi gerne udbredt både i antal timer og antal skoler – for at styrke elevernes sociale, relationelle og personlige kompetencer og klæde dem godt på til fremtiden.”
Den tilgang så vi gerne udbredt både i antal timer og antal skoler – for at styrke elevernes sociale, relationelle og per-sonlige kompetencer og klæde dem godt på til fremtiden.
Tage afsæt i barnet
“Når børn forlader skolen, skal de have en portofolio af egenskaber, værdier, styrker og færdigheder, som de har arbejdet med. Derfor skal vi tage afsæt i det talent og potentiale, de har med sig, i stedet for at lægge et lag af ting, de skal lære, ned over dem. Man bør involvere eleverne noget mere og tage afsæt i barnet selv; kigge på, hvad det kan, og hjælpe med til at udvikle deres talent og potentiale,” fastslår Vagn Strandgaard og tilføjer: “Det er det, vi arbejder for, og dét vi træner lærerne i at være dygtige til. Det har vi enorm effekt med. Vores deltagere får en masse inspiration og tilkendegiver altid bagefter, at de føler sig meget bedre klædt på til at arbejde med elevernes personlige udvikling, og så opnår vi et af vores mål.”
Bag MiLife, som blev stiftet i 2014, står Vagn Strandgaardog Lotte Møller. De har begge mange års erfaring inden for undervisning og formidling og konceptudvikling. Sammen har de udgivet mere end 20 bøger om kommunikation, ledelse- og organisationsudvikling og udviklet og skrevet alle undervisningsmaterialer i MiLife. De underviser også selv på MiLife kurserne.
Vagn er oprindeligt bankuddannet, skolelærer og psykolog. Han har arbejdet som konsulent i erhvervslivet i mange år og har sammen med Lotte undervist tusindvis af deltagere i mere end 20 forskellige lande. Han er bl.a. medforfatter til bogen ’Den lærende organisation’, der blev en bestseller og i mange år er blevet anvendt som grundbog i virksomheder og på højere læreanstalter.
Lotte er uddannet cand.mag. fra KU og har arbejdet som ledelses- og organisationskonsulent med fokus på lederudvikling og strategiimplementering i de sidste 30 år.
Vil du videre mere om MiLife, kan du følge dette link www.milife.dk eller kontakte MiLife på telefon 58 52 16 00.
MiLife · Rosenvængets Allé 11, 3. tv · 2100 København Ø · Tlf. 58 52 16 88 · www.milife.dk